اگر بخواهیم به صورت کلی صحبت کنیم، سیستم های ارتباطی موجود در شبکه های ریلی را میتوان به دو دسته ی بیسیم و باسیم تقسیم کرد. هر دو نوع این سیستم های ارتباطی، هدف خاص خود را در شبکه های ریلی دارند و دارای استاندارهایی هستند که باید رعایت شوند. در این مقاله به الزامات اشاره خواهیم کرد که باعث قوی تر شدن هر یک از این سیستم ها میشود.

راهکارهای باسیم

برای داشتن یک سیستم باسیم کامل و یکپارچه، باید از وجود فاکتورهای زیر اطمینان حاصل کرد.

  1. قابل اعتماد بودن ذاتی خود تجهیزات. به عنوان مثال، قابل اعتماد بودن یک سوئیچ شبکه که در کلاس کاری مصرف کننده یا شرکتی است، نمیتواند با قابل اعتماد بودن یک سوئیچ حیاتی برای کارکرد سیستم که دارای سوئیچ یدک داخلی است یکسان باشد.
  2. ظرفیت شبکه ی بالا برای جابجایی حجم بزرگی از داده هاه ی دریافت شده از اپلیکیشن های مختلف.
  3. ویژگی های مربوط به انعطاف پذیری شبکه که عملکرد کلی شبکه های ارتباطی را حتی در صورت بروز خطا در لینک یا در شبکه ی توزیع حفظ میکند.
  4. تفکیک ترافیک و کیفیت قابلیت های سرویس دهی برای تضمین اینکه هر یک از زیرسیستم هایی که از شبکه استفاده میکنند، گارانتی های مربوط به اولویت و عملکرد را دارند و روی عملکرد زیرسیستم دیگر تأثیر نخواهد گذاشت. به عنوان مثال، کاربری که یک فایل را از یک سرِوِر شبکه بازیابی میکند، شبکه را شلوغ نخواهد کرد و روی عملکرد سیستم تحت شبکه IP تأثیر نخواهد گذاشت.
  5. در آخر هم، قابلیت توسعه پذیری. از آنجایی که نیازهای مرتبط با پهنای باند با سرعتی حیرت انگیز در حال رشد کردن هستند، یک سیستم ارتباطی باید بدون صورت دادن تغییرات اساسی یا جایگزینی اجزاء کلیدی، قادر به سازگار شدن با چنین رشدی باشد.

 

با توجه به نکات مهم لیست شده در بالا، تکنولوژی ای که بتواند این الزامات را برآورده سازد، یک راهکار شبکه ی IP/MPLS با سطح کاری فاکتورهای حیاتی کارکرد یک سیستم است.

راهکارهای بیسیم

در مورد یک شبکه ی بیسیم، علاوه بر الزامات شبکه ی باسیم، مشکلاتی در مورد امنیت و سناریوهای چند کاربری وجود دارد. تأمین امنیت یک شبکه ی بیسیم امر پیش پاافتاده ای نیست.

اگر به سالهای گذشته نگاه کنیم، بسیاری از شبکه های بیسیم به خاطر راه های گریز موجود و یا حتی مهندسی اجتماعی در معرض خطر قرار گرفته اند. شبکه و امنیت سایبری، از جمله ویژگی های کلیدی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

سناریوی چندکاربر، چنداپلیکیشن نیز موضوعی حائزاهمیت است. از آنجایی که یک لینک دسترسی بیسیم واحد با چندین کاربر و اپلیکیشن به اشتراک گذاشته میشود، این موضوع اهمیت دارد که از یک راهکار شبکه ی بیسیم استفاده شود که از مکانیسم هایی خاص بهره بگیرد؛ مکانیسم هایی که تضمین می کنند تمامی کاربران و اپلیکیشن ها میتوانند با منابعی از شبکه ی بیسیم سرویس دریافت کنند و اینکه در صورت ازدحام، مکانیسم هایی وجود دارد که همچنان عملکرد شبکه را تضمین می نماید.

تکنولوژی ای که تمامی این الزامات طرح شده را برآورده می سازد، اینترنت LTE است. با داشتن یک شبکه ی LTE شخصی، یک سیستم ریلی میتواند از یک شبکه ی بیسیم امن بهره بگیرد که بهترین تجربه را در اختیار کارکنان خود قرار میدهد تا وظایفشان را انجام دهند.

شبکه ی گسترده و دستگاه های امن

در مناطق دشواری چون تونل ها، ایستگاه های راه آهن و همسایگی آنها، داشتن یک شبکه ی رادیویی قابل اعتماد و گسترده ضروری است. شبکه ی اصلی باید دارای یک سیستم جایگزین باشد و برای مانیتورینگ و بازبینی شبکه، همیشه یک سیستم مدیریت شبکه باید به کار گرفته شود.

دو نکته ی اساسی دیگر، داشتن دستگاه های ﴿ترمینال های﴾ مورداطمینان، قدرتمند و ایمنی است که مجهز به پیشرفته ترین اپلیکیشن ها هستند؛ اپلیکیشن هایی که به کاربران نهایی اجازه می دهند تا از ارتباط داده ها، دنباله-روی مکانی، ارتباط گروهی و اعزام به مرکز عملیاتی بهره بگیرند.

مطابقت با استانداردهای صنعت

برای تضمین عملکرد ایمن و کارآمد سیستم های ارتباطی، پیروی از این استانداردها امری مهم و حیاتی است. هر دوی راهکارهای بیسیم و باسیم مورد استفاده، استانداردسازی شده اند.

استانداردهای IP/MPLS توسط IETF وضع شده اند و شبکه های IP/MPLS به صورت گسترده توسط ارائه کنندگان سرویس های ارتباطی و همچنین اپراتورهای حیاتی صنایع همچون خطوط ریلی، در سراسر جهان به کار گرفته شده اند.

در سالهای گذشته، نگرانی های مضاعفی در مورد امنیت سایبری وجود داشته است. حال پیروی از قوانین امنیت سایبری مرتبط و اتخاذ بهترین اقدامات برای تأمین امنیت این شبکه های مهم در مقابل حملات سایبری و برای بکارگیری یک استراتژی امنیت سایبری قدرتمند حائزاهمیت است. اپراتورهای خطوط ریلی میتوانند از ضرر احتمالی وارد شده به درآمد خود جلوگیری کنند و شهرت خود را به عنوان ارائه کنندگان مورداطمینان سرویس های بی دردسر و به موقع جا بیاندازند.

برگرفته از مجله a&s