در مقاله ی قبل به بررسی نقاط قوت و ضعف NVRها و نقاط قوت VSaaSها پرداختیم، در ادامه ی این مقاله به بررسی سایر نقاط قوت VSaaSها و نقاط ضعف آنها و همچنین بررسی سیستم های هیبریدی خواهیم پرداخت.

سیستم های VSaaS هزینه های کلی مالکیت (TCO) را کاهش میدهند، این در حالی است که هزینه ی یک ترابایت حافظه ی ابری اغلب 5 برابر یک ترابایت حافظه روی دیسک موجود در یک محل است. سیستم های VSaaS همچنین به عنوان تقویت کننده ی نیروهای امنیتی عمل میکنند، اینگونه که امکان بازدید سریعتر و دورادور رخدادهایی را فراهم میسازند که ضامن توجه هستند.

در واقع مسائلی چون امنیت و قابلیت اطمینان، دغدغه ی کمتری را برای راهکارهای VSaaS ایجاد میکنند، چرا که تمامی اقدامات مربوط به بروزسانی نرم افزار و نگهداری از سیستم بر عهده ی مرکز ارائه دهنده ی این سرویس است.

از آنجایی که هیچ احتیاجی به نصب سرور در محل و پیکربندی سیستم نیست، لازم نیست که کاربران نگران مسائل زیر باشند:

•           تیم IT

•           از کار افتادگی سخت افزارها

•           به روزرسانی های پچ (یک پچ مجموعه‌ای از تغییرات در یک برنامه کامپیوتری یا داده‌های پشتیبان آن است که برای به روز رسانی، رفع یا بهبود آن طراحی شده است.)

•           هدایت پورت (روشی است که در آن پورت‌های خاصی را برای شبکه‌های خانگی یا تجاری کوچک به منظور خاص باز کنیم. این روش به شما این امکان را می‌دهد که سیستم‌های شبکه داخلی شما از بیرون شبکه قابل دسترس باشند. هر چند که سیستم‌های داخل شبکه پشت یک مودم روتر قرار گرفته باشند و دارای آدرس‌های Private -invalid باشند.)

در سیستم های VSaaS، ویژگی های این سیستم همیشه به صورت مداوم به کار گرفته خواهند شد و همیشه امن و به روز خواهند بود. یک راهکار VSaaS خوب از طریق رمزگذاری سرتاسری، TLS و HTTPS در مقابل حملات سایبری مقاوم شده است. یک راهکار VSaaS باکیفیت، چندین نسخه ی رمزگذاری شده از داده ها را در فضای ابری خود نگاه میدارد و بدین شکل دسترسی بالا و یک راهکار مضاعف و پشتیبان ایجاد میکند.

در آخر هم، یک راهکار ابری از قابلیت مقیاس پذیری و انعطاف پذیری بالاتری برخوردار است و به کاربر اجازه میدهد تا با توجه به نیازهای خود به تعداد دوربین ها بیافزاید و یا از تعداد آنها کم کند. از آنجایی که هیچ احتیاجی به یک سخت افزار فیزیکی نیست، اندازه گیری و افزایش منطقه ی مورد نظارت را میتوان با سرعت هر چه بیشتر انجام داد. با نصب تنها چند دوربین و اتصال آنها به سیستم VSaaS، مناطق جدیدی را میتوان تحت نظارت خود گرفت.

2.2. نقاط ضعف VSaaSها

علیرغم تمام آنچه در مورد VSaaSها گفته شد، این سیستم ها نقاط ضعف بخصوص خود را نیز دارند. یکی از این مسائل به بحث داشتن یک اتصال اینترنت قابل اعتماد بازمیگردد که برای انتقال داده های ویدئویی به فضای ابری همیشه به آنها احتیاج است. اتصال به اینترنت چیزی است که همیشه بدان احتیاج است، مگر اینکه دوربین ها با ضبط اِج-محور پیکربندی شده باشند. برای این اهداف باید پورت های فایروال دوسویه ایی باز شود که امکان ضبط و نمایش داده ها را فراهم میسازد، چرا که اتصال اینترنتی همیشه قابل اطمینان نیست و هزینه ی راهکارهای ضبط اِج-محور باعث افزایش سرمایه گذاری های مربوط به نصب اولیه و هزینه های عملیاتی مربوط به نگهداری از آن راهکار میشود.

راهکارهای VSaaS نیازمند پهنای باند بزرگ برای ذخیره سازی/اجرای نرم افزار ابری هستند و در صورتی که تعداد دوربین ها بالا باشد، هزینه های ماهیانه میتواند به ارقام و اعداد بالایی برسد.

علاوه بر این، با توجه به محدودیت های مربوط به پهنای باند، شاید احتیاج باشد که کیفیت ویدئوهای ضبط شده را فدا کرد. زمانی که اتصال اینترنت دچار قطعی شود، ضبط ویدئویی متوقف میشود. محدودیت های پهنای باند ممکن است که باعث پایین آوردن کیفیت تصاویر و نرخ های ضبط ویدئو شوند.

در آخر هم، در مقایسه با ساختار NVRها که از گذشته تا کنون برای مدت ها توسط افراد استفاده میشوند، فضاهای ابری به نسبت تازه هستند و به این ترتیب، کیفیت این سرویس میتواند از یک ارائه کننده ی سرویس تا دیگر ارائه کننده ی سرویس متغیر باشد. برای سیستم های VSaaS هنوز هیچ استانداردی در بازار ارائه نشده است و ارائه کنندگان این نوع سرویس ها هنوز در تلاش برای ارائه ی ویژگی های جدید و نوآورانه برای جذب کاربران هستند. در چنین سناریوهایی، احتمال این خیلی بالا است که برخی از ویژگی های ارائه شده توسط ارائه کنندگان سرویس های VSaaS در سرویس های ارائه شده توسط سایر شرکت های سرویس دهی VSaaS غایب باشند که این اسباب زحمت کاربر میشود.

3. ساختارهای هیبریدی

جدای از بکارگیری انحصاری سیستم های NVR یا VSaaSها، بیشتر کاربران توجه خود را معطوف یک راهکار هیبریدی کرده اند که ویژگی هایی را از هر دوی ساختارهای NVR و ساختارهای ابری با یکدیگر ترکیب میکنند. یک سری راهکار هیبریدی وجود دارند که در آنها از سخت افزارهای موجود در محل برای مدیریت، واسط کاربری به سایر سیستم ها و ذخیره سازی فایل های ویدئویی ضبط شده ی کوتاه مدت استفاده میشود و فایل های ویدئویی ضبط شده ی بلندمدت به سیستم VSaaS منتقل میشوند. این کار باعث سرمایه گذاری کمتر برای خرید سخت افزار، بارگذاری کنترل شده ی داده ها روی فضاهای ابری و هزینه های ذخیره سازی کمتر به خاطر تقسیم بار روی هر یک از این فضاهای مشترک میشود.

فضاهای ابری هیبریدی از NVRها برای ضبط 24 ساعته در طول تمامی روزهای هفته در خود محل استفاده میکنند و فایل های پشتیبان یا مکمل ضبط شده از رخدادها یا فایل های ضبط شده ی کلیدی، در فضاهای ابری ذخیره میشوند. با این کار میتوان مطمئن شد که فایل های ضبط شده ی کلیدی در فضای ابری ذخیره شده اند و در صورت عدم کارکرد NVR موجود در محل، این داده ها ازبین نمیروند. علاوه بر این، برای ساختارهای ابری هیبریدی، سیستم NVR، مثل دوربین به صورت فعال در فضای ابری ثبت شده است. زمانی که کاربران میخواهند از طریق گوشی موبایل یا از راه دور و از طریق وب به NVR دسترسی پیدا کنند، هیچ احتیاجی به پیکربندی یک شبکه ی IP ثابت محلی و هدایت به پورت NAT در روتر نیست.

در برخی شرایط، کاربر میتواند از قابلیت ضبط اِج-محور راهکارهای هیبریدی استفاده کند و ابتدا ویدئو را در کارت SD خود دوربین ضبط کند و بعد همان ویدئو را به فضای ابری منتقل کند. مزیت این کار عدم نیاز به سخت افزار اضافی است.

بیشتر دوربین های جدید از قابلیتی که به عنوان «ضبط اِج-محور» مطرح شده، پشتیبانی میکنند؛ با کمک این قابلیت میتوان ویدئو را روی کارت SD خود دوربین ضبط کرد. با معرفی کارتهای SD با ظرفیت بالا و بالاتر، این امر امکان ذخیره سازی فایل های ویدئویی ضبط شده در طول هفته ها و حتی ماه ها را در خود دوربین فراهم میسازد و نیاز به یک NVR را از بین میبرد.

ذخیره سازی اِج-محورمیتواند باعث ایجاد بازدهی شود؛ تنها با بارگذاری تصاویر مرجع در طول بازه های زمانی با تقاضای بالا و بارگذاری سایر داده ها در زمان های خارج از پیک کاری، استفاده از پهنای باند را میتوان کارآمدتر و بهینه تر ساخت. در صورتی که به صورت فوری به یک داده احتیاج باشد، این میتواند روی عملکرد سیستم تاثیر بگذارد، چرا که این بدین معناست که سیستم موردنظر برای احیاء و بازگردانی داده ها، نیاز به تونل بندی به فضای ذخیره سازی اِج-محور دارد. با این حال، تمامی راهکارها مزایا و نقاط قوت خود را دارند و در بیشتر کاربردهای غیرضروری، چنین راهکاری میتواند در بازار کنونی معنای بسیاری پیدا کند.

برگرفته از مجله a&s

برچسب‌ها:
نرم افزار NVR ژئوویژن, دستگاه ضبط, دستگاه ضبط شبکه ژئوویژن, سرور ضبط ژئوویژن, سیستم ضبط تحت شبکه, VSaaS, دوربین IP, دوربین مدار بسته, دوربین مداربسته تحت شبکه, سیستم های نظارتی, نظارت تحت شبکه, نظارت تصویری, ابری, سرویس ابری, رایانش ابری, حافظه ابری, امنیت سایبری