خطوط راه آهن یکی از مهمترین نوع سیستم های حمل و نقل است. با این وجود با افزایش تهدید تروریسم و سایر اقدامات جنایی، این خطوط برای حفاظت از افراد و سرمایه های موجود متکی بر تکنولوژی هستند.

پس از واقعه ی 11 سپتامبر و به طور دقیقتر در پی حملات صورت گرفته در خطوط راه آهن مادرید و لندن، آگاهی افراد نسبت به تهدیدات تروریستی در سیستم های حمل و نقل عمومی و خطرات به خصوص این نوع حمل و نقل افزایش یافته است. با مشاهده ی خطرات موجود در این محیط و ابزارهای کم موجود برای جلوگیری از این حملات، مدیران باید از قدرت تکنولوژی در جهت تشخیص تهدیدات و جلوگیری از حملات پیش از وقوع آنها استفاده کنند.

خوشبختانه دسترسی بیشتر از پیش این مدیران به داده ها، آنها را در این جهت یاری نموده است. استفاده از کلان/بزرگ داده ها برای حفظ سطح بالایی از امنیت در فضاهای حمل و نقل بسیار اهمیت یافته است. آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها به مقامات رسمی این امکان را میدهد که پراهمیت ترین اطلاعات لازم برای کمک به کاهش میزان ریسک را شناسایی و شرایط بحرانی را مدیریت کنند و با استفاده از اطلاعات و داده هایی که در اختیار آنها قرار گرفته به بررسی و رسیدگی وقایع صورت گرفته بپردازند.

ویدئوها- منبع اصلی داده ها

ویدئوهای ضبط شده توسط دوربین تحت شبکه های نصب شده در سراسر یک ایستگاه همچنان مهمترین داده هایی هستند که به اپراتورها در نیل اهداف امنیتی شان کمک میرساند. اما اینکه چگونه باید این حجم زیاد داده های ویدئویی موجود را به هوشی تبدیل کرد که با کمک آن بتوان اقدامی صورت داد، تبدیل به چالشی بزرگ شده است – اطلاعاتی که در جلوگیری، رسیدگی و واکنش به یک رخداد به اپراتورها کمک میکند. در این شرایط است که نرم افزارهای تجزیه و تحلیلی وارد عرصه میشوند، ابزارهایی که اپراتورها را نسبت به غیرعادی و نامنظم بودن شرایط آگاه میسازند.

 

قریب به 90 درصد از فعالیت های ضبط شده توسط سیستم های نظارتی ویدئویی کارایی چندانی ندارند، اما حذف آنها میتواند مشکل ساز شود –  در صورتی که تیم های امنیتی نیاز به جستجو در این ویدئوها پیدا کنند چه اتفاقی می افتد؟ بدون وجود راهکارهای هوشمند ویدئویی با عملکرد بالا و آنالیتیک های ویدئویی (چه در خود دستگاه تعبیه شده باشد و چه جداگانه و از برند دیگری تهیه شده باشد)، طبقه بندی و آنالیز تصاویر ویدئویی ضبط شده به عنوان کاری مشقت بار باقی خواهد ماند.
با قرار دادن دوربین تحت شبکه های امنیتی برای ضبط ویدئوها و تصاویر، حال میتوان قابلیت های یک سیستم VMS را افزایش داد که این کار با کمک ویژگی های آنالتیکی نوظهور صورت میپذیرد; ترکیب این قابلیت ها ویژگی هایی چون شمارش افراد، جریان ترافیک، میزان تعامل و دنباله روی تصویری را ارائه میکند. از مزیت های این کار میتوان به موارد  ذیل اشاره کرد: قابلیت جستجو و شناسایی افرادی که لباس آبی رنگ به تن دارند یا انتخاب افرادی که در یکی مسیر مشخص در حال عبور هستند (حتی در صورت دویدن یا حرکت سریعتر از جریان ترافیک). در یک ایستگاه مترو یا راه آهن، آنالیتیک ویدئویی به اپراتورهای امنیتی این امکان را میدهد که “نقاط” برای مشاهده را تعریف کنند و از عدم عبور و پرش مسافرین از آن مناطق اطمینان حاصل کنند. با کمک آنالیتیک میتوان سیستم شناسایی Tripwire را نصب نمود تا به هنگام عبور افراد از خطوط تعریف شده یا مناطق ممنوعه به سرعت هشداری دریافت کرد و بسیاری از ویژگی های مربوط به “رخدادها” را فعالسازی نمود.

 

علاوه بر مدیریت وقایع به صورت همزمان با وقوع آنها، داده های ویدئویی نیز برای تحقیقات پس از رخداد نیاز است. به لطف پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی های فشرده سازی و ذخیره سازی، ویدئوها را میتوان برای مدت زمان بیشتری نگهداری نمود و از این رو به اپراتورها در این زمینه کمک کرد.

در سالهای اخیر پیشرفت های زیادی در کیفیت تصاویر نظارت ویدئویی و ذخیره سازی ویدئویی صورت گرفته است و این پیشرفت ها ایستگاه های راه آهن را قادر به ضبط ساعت ها ویدئوی با کیفیت ساخته است. این ویدئوهای ضبط شده برای شناسایی اقدامات جنایی و همچنین مطمئن ساختن افراد ذی ربط نقشی مهمی را ایفا میکنند و به نهادهای مربوطه جهت پیگیری آسوده تر امور یاری میرسانند.

برگرفته از مجله a&s

 

برچسب‌ها:
Video Surveillance, railway, rail transport, Big Data, VMS, IP camera