سیستم های مدیریت ویدئویی ﴿VMS﴾، حدود 15 سال پیش پا به عرصه ی صنعت امنیت گذاشته و تا به حال یکی از بهترین تکنولوژی ها برای دگرگونی بازار نظارت ویدئویی تحت شبکه ﴿IP﴾ بوده است. سیستم های VMS اولیه از ابتدا به عنوان یک سیستم نظارتی ساده با امکان ضبط و بازپخش داده های ویدئویی مطرح بوده است، اما سیستم های VMS مدرن از کنترل ساده ی دوربین ها تحت شبکه و ویدئوها فراتر رفته و بیشتر به عنوان پلاتفرمی امنیتی ظاهر شده اند که دامنه ای از ویژگی های امنیتی جدید را تحت پوشش قرار میدهند.

برای اشاره به این سیستم ها، استفاده از اصطلاح سیستم مدیریت ویدئویی دیگر کارایی نداشته و باید برای اشاره به آنها از اصطلاح دیگری استفاده کرد؛ چرا که این سیستم ها در حال حاضر به عنوان یک پلاتفرم امنیتی نرم افزار پیشرفته مطرح اند. پلاتفرم های امنیتی مدرن، امکاناتی بیش از سیستم های VMS سنتی را در اختیار افراد قرار میدهند، این پلاتفرم ها به سیستم هایی مبدل شده اند که دامنه ای از ویژگی ها، افزونه های جانبی ﴿add-on) و گزینه های تلفیقی را ارائه میکنند. نتیجه ی پایانی، فراهم سازی ابزاری است که قادر به مدیریت بیش از یک فضای نظارت ویدئویی است.

در بخش نظارتی امروز، برخی از تکنولوژی ها پیشرفت قابل توجهی داشته اند که در مقایسه با گذشته عملکردهای بهتری را برای پلاتفرم امنیتی به ارمغان آورده و پیشرفت و بکارگیری متناظر آنها را تحت تاثیر قرار میدهد:

  • تلفیق کنترل دسترسی – پلاتفرم های امنیتی هم اکنون داده های دسترسی و بیولوژیکی را وارد سیستم های نظارت ویدئویی نموده اند.
  • تلفیق آلارم – به آگاهی موقعیتی بیشتر کمک میکند که این کار با کمک آلارم های تولید شده توسط تکنولوژی استاندارد آلارم دهی به هنگام فعالیت یک فرد غیرمجاز انجام میشود.
  • آنالیتیک ویدئویی – آنالیز ویدئوهای ضبط شده به صورت همزمان با وقوع رخداد جهت تشخیص رخدادها و مدیریت تهدیدها. به عنوان مثال، حفاظت از مناطق پیرامونی و تشخیص حضور افراد.
  • تلفیق دستگاه موبایل – این ویژگی بسیار فراتر از ارسال ویدئو به دستگاه موبایل پیش رفته است، درحال حاضر کاربران میتوانند آلارم های سیستم را  به دستگاه موبایل منتقل کرده و آن دستگاه را به ابزاری برای مدیریت امنیتی تبدیل کند. علاوه بر این،  دستگاه های موبایل قادر به ضبط ویدئو و ارسال آن به سرور ضبط برای مدیریت رخدادها هستند (این بدین معناست که دستگاه موبایل همچون دوربینی روی شبکه نظارتی عمل میکند).
  • ضبط Edge: دوربین تحت شبکه از یک دستگاه ذخیره سازی همچون کارت SD استفاده میکند و در محل به ضبط ویدئوها میپردازد. این ویدئو به مرکز نگهداری داده ها فرستاده میشود یا در دوربین تحت شبکه باقی میماند. این کار باعث صرفه جویی در استفاه از محل ذخیره سازی میشود و فضای بیشتری را در اختیار افراد قرار میدهد، از آنجایی که حتی در صورت مشکل مرکز نگهداری، دوربین تحت شبکه به ضبط خود ادامه میدهد.
  • ذخیره سازی ابری: هنوز هم بایگانی سازی ابری در محل در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما فروشندگان در حال شروع به ارائه ی ذخیره سازی ابری آنلاین هستند تا فایل های آرشیو شده را یا به عنوان فایل پشتیبان یا برای جایگزینی آن با ذخیره سازی محلی به طور کامل انتقال دهد.

تقاضا برای پلاتفرم های امنیتی سفارشی در حال افزایش است; بخش هایی چون خرده فروشی، خدمات مالی، سازندگی، حسابداری و مدیریت امکانات همگی کاندیدهای بی نقصی برای این تکنولوژی محسوب میشوند و پیش بینی میشود که نسبت به این تکنولوژی ها، علاقه ی بیشتری از سوی این بخش ها دیده شود.

 

برگرفته از مجله a&s