تاثیر ویروس کووید-19 روی تقاضا برای سیستم‌های تشخیص چهره یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات صنعت امنیت در سال جاری بوده است. از نخستین ماه‌های شیوع این بیماری، بیزینس‌ها به دنبال راهکارهای بدون‌تماس بوده‌اند تا در عین ادامه‌دادن فعالیت‌های عادی و همیشگی خود، از امنیت مشتریان و کارکنان اطمینان حاصل نمایند. شرکت‌های متخصص در تولید راهکارهای بیومتریکی در تشخیص این فرصت بسیار سریع عمل کردند و شروع به مطرح‌سازی سیستم‌های تشخیص چهره به عنوان بهترین گزینه‌های بدون‌تماسی کردند که جایگزین سیستم‌های تشخیص آثار انگشت و کارت‌خوان‌های RFID قدیمی می‌شوند.

اما آیا تقاضا برای راهکارهای تشخیص چهره، پس از کووید-19 ادامه خواهد یافت؟ این یک سوال میلیارد-دلاری است که شرکت‌ها باید برای به جلو راندن بیشتر بیزینس خود، پاسخ بدهند. از یک سو، مشتریانی وجود دارند که تا به الان سیستم‌های خود را به سیستم‌های تشخیص چهره ارتقا داده‌اند و طالب نگهداری از سیستم خود هستند. از سوی دیگر، هنوز مشتریان زیادی وجود دارند که مدتهاست منتظرند تا ببینند که این ویروس همه‌گیر تا کی به طول خواهد انجامید و بعد تصمیمی اتخاذ کنند. احتمالا، گروه دوم بزرگتر از گروه اول است و در نهایت تصمیم این گروه می‌تواند تعیین‌کننده‌ی آینده‌ی بازار باشد.

مشکل اینجاست که متخصصین این صنعت هنوز خودشان روی این موضوع با هم به اجماع نرسیده‌اند. به محض به تحت کنترل در‌آمدن ویروس کووید-19، تقاضا برای سیستم‌های تشخیص اثرانگشت دوباره به روز اول باز خواهد گشت. اما سیستم‌های تشخیص چهره به دلیل مزیت‌های استثنایی خود، همچنان مطرح باقی خواهند ماند.

انتظار می‌رود که پس از پایان ویروس کووید-19، تقاضا برای سیستم‌های تشخیص اثرانگشت دوباره از نو جان بگیرد، اما سیستم‌های تشخیص چهره همچنان مطرح باقی می‌مانند. واسط بدون‌تماس تکنولوژی تشخیص چهره، مزیت‌هایی دارد که فقط به مسائل بهداشتی محدود نمی‌شود وعلاوه بر آن اسباب راحتی را نیز فراهم می‌سازد (این سیستم‌ها باعث می‌شوند که دست افراد آزاد بماند). همچنین، از سیستم‌های تشخیص چهره می‌توان برای ترکیب‌کردن مشخصه‌های امنیتی استفاده کرد، مشخصه‌هایی همچون ماسک‌ها و تشخیص دمای بالای بدن افراد. در نتیجه‌ی شیوع ویروس کووید-19 و افزایش ناگهانی تقاضا برای سیستم‌های تشخیص چهره، نقاط ضعفی همچون ظرفیت تعداد کاربران و قیمت بالای این سیستم‌ها، در حال مرتفع‌شدن است.

از سوی دیگر گفته می‌شود که تقاضا برای سیستم‌های تشخیص چهره، در سال‌هایش پیش‌رو شاهد افزایش خواهد بود. سه دلیل برای چنین ادعایی وجود دارد:

 

مقرون‌به‌صرفگی راهکارهای تشخیص چهره

بدون شک، کووید-19 باعث افزایش شهرت سیستم‌های تشخیص چهره شده است، ولی اگر این راهکارها روز به روز بیشتر از قبل مقرون‌به‌صرفه نمی‌شدند، مشتریان این تکنولوژی را به کار نمی‌بستند. هم‌اکنون این تکنولوژی هم از لحاظ الگوریتمی و هم از لحاظ سنسور استفاده‌شده در آن بهتر و ارزان‌تر شده است، هیچ فرقی هم نمی‌کند که این سیستم، یک دوربین یا نوع دیگری لیدار یا نوع دیگری سنسور باشد.

کارکرد بدون‌تماس

دومین فاکتوری که می‌تواند باعث تقاضا برای سیستم‌های تشخیص چهره شود، میزان آسودگی آنها برای استفاده‌ی بدون‌تماس است. در دوران بیماری‌های واگیردار، راهکارهای بدون‌تماس برای حفط بهداشت بسیار کارآمد هستند، اما همین سیستم‌ها در روزهای عادی، به مراتب آسوده‌تر و راحت‌تر از سیستم‌های تشخیص اثرانگشت عمل می‌کنند. در صورتی که چیزی در دستان خود داشته باشید یا برای ورود به یک مکان عجله داشته باشید، با این سیستم‌ها، دیگر هیچ احتیاجی به خالی‌کردن دستانتان نیست.

شهرت سیستم‌های چندفاکتوری

پیش‌بینی می‌شود که در آینده، روند احرازهویت چندفاکتوری باب شود؛ این روند در روزهای پیش‌رو بر همه چیز مسلط خواهد شد و راهکارهای امنیتی را قابل‌اعتمادتر می‌سازد. این روزها بیشتر افراد گوشی‌های هوشمندی به همراه خود دارند که از قابلیت‌های کنترل سبز ارتباطات برخوردار هستند؛ این قابلیت‌ها امکان احراز هویت چندفاکتوری و آسان را فراهم می‌سازند.

قیمت‌ها در حال پایین‌آمدن و الگوریتم‌ها در حال بهتر‌شدن هستند و این باعث می‌شود که افراد بیشتری تمایل به استفاده از آن داشته باشند. برخی از درب‌ها، علاوه بر یک سیستم تشخیص اثرانگشت، مجهز به یک دوربین برای تشخیص بیومتریکی چهره هم هستند. می‌توان یک سیستم تشخیص اثرانگشت موجود را برداشت و روی یک مانیتور تشخیص چهره سوار کرد و بعد به یک باره به آثارانگشت آن دسترسی پیدا نمود؛ چنین راهکاری بسیار ارزان تمام می‌شود. دوربین‌ها و ماژول‌های سی.سی.دی، تقریبا قیمت ناچیزی دارند و دیگر هیچ احتیاجی نیست که قدرت خیلی بالایی داشته باشند، مخصوصا اگر کار شما با این سیستم‌ها تایید هویت افراد به صورت یک به یک باشد. بنابراین، از دید سخت‌افزاری، تولیدکنندگان عملا این راهکارها را به صورت رایگان عرضه می‌کنند و از دید نرم‌افزاری، شما آن را با نرخ بالاتری می‌فروشید. و اینجاست که کم‌کم بازارها به قبضه‌ی شما در می‌آیند.

نکته‌ی پایانی

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا پس از پایان‌یافتن این بیماری واگیردار، سیستم‌های تشخیص چهره از سیستم‌های تشخیص اثرانگشت پیشی می‌گیرند یا خیر؟ فعالان این صنعت همچنان روی جواب این سوال اختلاف‌نظر دارند. با این حال، متخصصین معتقدند که فارغ از اینکه چه نوع سیستمی بیشتر از همه رواج پیدا می‌کند، در سال‌های پیش‌رو شاهد ادامه‌ی رشد تقاضا برای سیستم‌های تشخیص چهره خواهیم بود.

برگرفته از مجله a&s

برچسب‌ها:
کووید-19, ویروس کرونا, کرونا, تشخیص چهره, تشخیص هویت, بیومتریک, کنترل دسترسی, سیستم های کنترل دسترسی, دوربین IP, دوربین مداربسته تحت شبکه, نظارت تصویری, امنیت, دوربین حرارتی