راهنمای جامع انتخاب سیستم های کنترل دسترسی تشخیص چهره در طول دوران کووید-19

انتخاب یک راهکار کنترل دسترسی تشخیص چهره-محور هیچ وقت به اندازه ی الآن دشوار نبوده است، چرا که تعداد فروشندگان زیادی وارد این بازار شده اند. در این مقاله، راهنمای جامعی را ارائه می کنیم که به شما در چگونگی انتخاب یک سیستم کنترل دسترسی تشخیص چهره مناسب برای سازمان و اُرگان خود کمک میکند.

برای انتخاب یک سیستم تشخیص چهره، مزیت های زیادی وجود دارد و این مزیت ها به فراتر از کنترل و محدودسازی شیوع و گسترش ویروس کووید-19 میرود. به نقل از یکی از مشاورین تحولات دیجیتال با چیزی قالب بر 17 سال سابقه در ارائه ی سرویس های یکپارچه سازی امنیتی در خاورمیانه، جذابترین ویژگی این سیستم ها به بحث سرعت برمیگردد. یک سیستم تشخیص چهره ی با کیفیت به قطع در مقایسه با یک سیستم اثرانگشت خوان، سرعت بیشتری در اعطا/عدم اعطای مجوز دسترسی خواهد داشت.

اما تقاضای فعلی برای راهکارهای تشخیص چهره باعث شده است که بسیاری از تولیدکنندگان پا به این بخش از بازار بگذارند. برای مشتریان، این بدان معناست که انتخاب راهکارهای ایده آل، فرآیند ساده ای نیست. برای تصمیم گیری درست، داشتن فهم و آگاهی واضح و کامل نسبت به ویژگی های یک سیستم، امری ضروری است. شاید از آن مهمتر، مشتریان باید بدانند که آیا یک تولیدکننده محصولاتش را خودش تولید میکند یا آن را از یک شرکت او.ای.اِم تهیه میکند. احتمال اینکه محصولات فروشنده­ ای که خودش محصولاتش را طراحی و تولید میکند، منحصر به فرد و قابل اطمینان باشد بیشتر است.

با توجه به آنچه گفته شد، در این مقاله به بررسی یک سری از فاکتورهای مهم واساسی می پردازیم که باید به هنگام خرید یک راهکار کنترل دسترسیتشخیص چهره به دنبال آنها بگردیم.

1.نورپردازی و میزان دما برای استفاده در فضاهای باز

اگر برنامه ی شما این است که سیستم کنترل دسترسی تشخیص چهره ی خود را در فضاهای باز نصب کنید، نور مستقیم آفتاب یا سایر نورهایی که از پشت یک فرد میتابند، فاکتورهایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. چنین نور تند و تیزی میتواند دقت دستگاه را تحت تأثیر قرار بدهد و از سرعت عملکرد آن بکاهد. از شرکت سازنده ی سیستم کنترل دسترسی خود بپرسید که شرایط نوری ایده آل برای کارکرد درست محصولشان چیست و سعی کنید که همان شرایط را فراهم کنید.

در صورتی که به ایجاد تغییرات در شرایط نوری فعلی خود احتیاج دارید، شاید بخواهید که قبل از گرفتن هرگونه تصمیمی، هزینه های این کار را در نظر بگیرید. اما زمانی که شما سیستم خود را در فضاهای باز نصب می کنید، میزان نور تنها دغدغه ی شما نیست. علاوه بر بحث نور، شما باید فاکتور دمای محیطی را نیز در نظر بگیرید.

در صورتی که دستگاه را در فضاهای باز نصب کنید، ممکن است که سیستم شما در معرض دماهای بالایی قرار بگیرد که میتواند باعث توقف کار بسیاری از دستگاه ها شود. بنابراین معمولا، به هنگام انتخاب محصولات کنترل دسترسی تشخیص چهره-محور برای کاربری در فضاهای باز، شما باید محصولات مستحکم و قابل اعتمادی را انتخاب کنید که در مقایسه با سیستم های به کار گرفته شده در فضاهای بسته، برای استفاده در دماهای بالاتر طراحی شده باشند.

2.تکنولوژی ضد-جعلی سازی

برای اینکه سیستم های کنترل دسترسی تشخیص چهره کار کنند، دستگاه مورد نظر باید قادر به شناسایی و تمایز قائل شدن بین یک چهره ی واقعی و تصویر یک فرد باشد. این ویژگی به تکنولوژی ضد-جعلی سازی معروف است و همه ی مشتریانی که به دنبال خرید یک راهکار تشخیص چهره هستند باید مطمئن شوند که فروشنده ی سیستم موردنظر این ویژگی را در سیستم خود ارائه میکند.

3.سرعت

راهکار مربوطه باید یک چهره را در کمتر از یک ثانیه شناسایی و پردازش کند. در شرایط عادی، این ویژگی برای آسودگی افراد حائزاهمیت است، اما در طول شیوع ویروس واگیردار کووید-19 و ضرورت فاصله گذاری اجتماعی، اهمیت این ویژگی پررنگ تر از قبل شده است.

دلیل اصلی اینکه مشتریان باید سرعت تشخیص را مورد توجه قرار دهند، جلوگیری از تجمع افرادی است که به خاطر سرعت پایین تشخیص پشت هم به صف شده اند.

با این حال، مشکلی که اغلب شاهد آن هستیم این است که هنگامی که تعداد چهره هایی که یک راهکار باید مورد پردازش قرار دهد بالا است، اغلب نوعی کاهش سرعت به وجود می آید.

این امر در سیستم های اثرانگشت خوان نیز مشاهده شده است. فروشندگان به شما می گویند که سیستم هایشان قادر به پردازش چهره ی افراد در یک ثانیه هستند، اما این امر در صورتی ممکن است که شرکت شما بین 50 تا 100 کارمند داشته باشد. زمانی که تعداد کاربران شما یک هزار نفر و یا بیشتر باشد، آن یک ثانیه تبدیل به دو، سه و یا تعداد ثانیه های بیشتر می‌شود.

4.دقت شناسایی

در طول سالهای اخیر، میزان دقت سیستم های تشخیص چهره به سرعت افزایش پیدا کرده است. به نقل از موسسه ملی فناوری و استانداردها (ان.آی.اس.تی)، از ماه آوریل سال 2020، نرخ خطای بهترین راهکارهای تشخیص چهره در حال حاضر 0.08 درصد است که این نرخ در سال 2014 چیزی در حدود 4.1 درصد بوده است. مشتریان باید به سطح دقت دستگاهی که قصد خریدش را دارند توجه کنند و در عین حال فراموش نکنند که سرعت و دقت یک سیستم به شرایط آن محیط بستگی دارد.

5.تضمین امنیت سایبری

داده های جمع آوری شده توسط یک راهکار کنترل دسترسی باید مطمئن و امن باشند تا حریم خصوصی افراد و شرکت مربوطه حفظ شده و دست نخورده باقی بماند. با این حال، به نقل از برخی از متخصصین، مشکل این کار این است که بسیاری از راهکارهای کنترل دسترسی از واسط کاربری نامطمئنی استفاده میکنند.

یکی از نقاط منفی راهکارهای کنترل دسترسی تشخیص چهره-محور این است که اتصال بخش های پایانی به سیستم کنترل دسترسی امن و ایمن نیست، علیرغم اینکه شناسایی بیومتریکی مشکلی نداشته و امن و ایمن است. بیشتر سیستم های دسترسی از واسط کاربری استاندارد ویگند استفاده می‌کنند که امن نیست. اما بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی ندارند و این اطلاعات چیزی نیست که همیشه با مشتریان در میان گذاشته شود.

پیشنهاد میشود که از راهکارهایی استفاده کنید که از اتصال ویگند به ارتباطات 485.آر.اس که با آ.ای.اس کدگذاری شده یا پروتکل اُ.اس.دی.پی (پروتکل دستگاه نظارت شده ی باز)، برای داشتن ارتباطات امن و ایمن‌تر بهره می‌گیرند.

6.تشخیص چهره تحت شرایط دشوار و پیچیده

قبلا مشتریان سوالاتی را در مورد سطوح دقت سیستم ها به هنگام روئیت افرادی با عینک روی چشم ها و داشتن ریش مطرح کرده اند. اما حالا، سوال افراد این است که آیا راهکار مربوطه قادر به شناسایی و تأیید فردی است که ماسک به صورت دارد.

در حال حاضر، یکی از ایرادهای بسیاری از راهکارهای تشخیص چهره این است که برای شناسایی چهره ی افراد، آنها می بایست ماسک خود را بردارند. اما بسیاری از شرکت ها مدعی هستند که راهکار آنها حتی اگر فرد موردنظر ماسک هم به صورت داشته باشد، کار میکنند. در شرایط کنونی، شاید مشتریان بخواهند که به هنگام تصمیم گیری، این ویژگی را نیز مورد توجه قرار بدهند.

7.احراز هویت چندوجهی

هر سیستم کنترل دسترسی برای اینکه قابل اطمینان و بدون خطا باشد، باید برای کنترل بیش از یک حالت داشته باشد. تشخیص چهره باید حالت اصلی این راهکار باشد، اما حالات دیگری چون کارتخوان آر.اف.آی.دی یا تشخیص رگ های کف دست باید در کنار حالت اصلی قرار بگیرند. در صورتی که سیستم برای تشخیص برخی از چهره ها دچار مشکل شود و در مورد صحت و درستی آنها اطمینان وجود نداشته باشد، وجود این حالت های ثانویه کارآمد واقع خواهد شد، چرا که در صورت بروز مشکل در حالت اولیه، سیستم از روش های احراز هویت ثانویه بهره می گیرد.

در سناریوهای زیر، روش های احراز هویت مختلفی چون تشخیص چهره، اثرانگشت،  استفاده از کارت و تشخیص عنبیه می توانند میزان دقت و سطح امنیت را بالا ببرند:

•           سناریوهایی با ضروریات امنیتی بالا، همچون بانک ها

•           برای شناسایی پرسنلی که چیزهایی چون روسری به سر و ماسک به صورت دارند.

•           صحنه های دشوار و پیچیده تری در فضاهای باز

8. گزینه اندازه گیری دما

در آخر، ویروس کووید-19 شرکت های سراسر جهان را بر آن داشته است که دمای بدن کارکنان و در مواردی، دمای بدن مشتریان خود را کنترل کنند. بازارهای جهانی شاهد بالا رفتن تقاضا برای دوربین های کنترل دما هستند. با شیوع این ویروس، از آنجایی که شرایط فعلی، شرایط نرمال جدید تلقی میشود، افزودن این قابلیت به سیستم کنترل دسترسی باعث میشود که به جای آنکه هر روز یک نفر با دماسنج روبروی افراد بایستد و میزان دمای بدن آنها را چک کند، کارها به مراتب آسانتر شوند. مشتریان باید این مورد را به موارد مورد نظر به هنگام انتخاب یک سیستم اضافه کنند و آن را در نظر داشته باشند.

اینکه آیا یک راهکار تشخیص چهره، قابلیت اندازه گیری دما را دارد یا خیر، چیزی است که باید مورد توجه مشتریان قرار بگیرد، مخصوصا در طول شیوع این ویروس واگیردار! معمولا مشتریان به هنگام انتخاب یک محصول، تنها به یک سری از مشخصات توجه میکنند. به صورت ایده آل، آنها باید متوجه شوند که آیا این راهکار تمامی این معیارها را دارد یا خیر!

نگاهی نزدیکتر به تقاضای در حال رشد

بازارهای آسیایی، علیرغم عدم تمایل اولیه برای بکارگیری سیستم های تشخیص چهره، بیشتر این تکنولوژی را به آغوش کشیده اند؛ این بازارها به دلیل دقت پایین و دغدغه های موجود در مورد حریم خصوصی به سیستم های تشخیص چهره تمایل نشان نمی دادند. در طول دو سال گذشته، میزان تقاضا برای سیستم های تشخیص چهره به صورت قابل توجهی افزایش یافته است و تا حد ممکن به عنوان روش احراز هویت بیومتریکی قالب (نه چیزی که ترجیح افراد بوده باشد!) جایگزین سیستم های تشخیص اثرانگشت شده است.

برای مناطق به شدت امنیتی، سیستم های تشخیص چهره به جدیت مورد توجه قرار گرفته اند، البته با یک فاکتور مضاعف که اغلب شامل یک کارت هوشمند میشود. دیزاینی که عملا در گذشته استفاده میشد، اثرانگشت به همراه یک پین یا کارت بود. یک جهش بزرگ میتواند بکارگیری گسترده ی سیستم های تشخیص چهره توسط شرکت های فعال در صنعت تکنولوژی-مالی باشد که به خصوص با سیستم پرداخت الکترونیکی چینی تغذیه میشوند. این امر اعتماد زیادی را برای مشتریان امنیت الکترونیکی ایجاد کرد.

درست است که بازخورد مثبت اولیه به این تکنولوژی بیشتر در آسیا مشاهده شد، شیوع ویروس واگیردار کووید-19 باعث تسریع بکارگیری محصولات تشخیص چهره در باقی جهان نیز شد. مشتریان بیشتر و بیشتری شروع به استفاده از سیستم های کنترل دسترسی تشخیص چهره کرده اند تا از امنیت افرادی که وارد و خارج میشوند اطمینان حاصل نمایند، و این امردر کوتاه مدت، رشد قابل توجهی را به ارمغان می آورد.

برگرفته از مجله a&s

برچسب‌ها:
کووید-19, ویروس کرونا, کرونا, تشخیص چهره, تشخیص هویت, تشخیص عنبیه, اثر انگشت, بیومتریک, امنیت, راهکارهای هوشمند, راهکار امنیتی, دوربین تحت شبکه, دوربین مدار بسته, دوربین مداربسته تحت شبکه, سیستم های نظارتی, نظارت ویدئویی, نظارت تصویری, کنترل دسترسی, سیستم های کنترل دسترسی, امنیت سایبری, سنجش بیولوژیکی, دوربین حرارتی, بخش بهداشت و درمان, فاصله گذاری اجتماعی