بازگشایی دفاتر ساختمان های تجاری در بحبوحه ی کووید-19 نیازمند توجه دقیق به دستورالعمل های سلامتی و امنیتی جدید است. انتظار می رود که بکارگیری بیشتر تکنولوژی های ساختمان هوشمند، به اجرایی کردن این قوانین کمک نمایند.

به عنوان نیروی محرکه ی پشت ساختمان های هوشمند، تکنولوژی اینترنت اشیاء IoT به همراه خود توانایی بهینه سازی تمامی حوزه های عملکردهای ساختمانی را آورده است که شامل سیستم های تهویه HVAC تا نظارت ویدئویی میشود؛ اینترنت اشیاء پتانسیل بسیار بزرگی برای صاحبان ساختمان ها دارد تا با کمک آن برای مشتریان خود ارزش افزوده ایجاد کنند.

علیرغم اینکه بسیاری از ساختمان ها هنوز هم به دنبال اهدافی چون کاهش مصرف انرژی و بهره وری بیشتر از فضای خود هستند، به راهکارهایی روی آورده اند که میتوانند به تأمین امنیت و قابل استفاده شدن فضاهای کاری و فضاهای عمومی کمک کنند. حال مدیران ساختمان ها باید تمرکز خود را روی یافتن تکنولوژی های با قابلیت کنترل دسترسی بدون تماس، بازبینی و مانیتورینگ از راه دور، مدیریت افراد حاضر در یک محل و رعایت و حفظ دستورالعمل های فاصله گذاری اجتماعی بگذارند و در عین حال اطمینان حاصل نمایند که افراد برای حفظ سلامتی خود ماسک مناسب به صورت گذاشته باشند.

تلفیق و یکپارچه سازی سیستم های مختلف برای داشتن حداکثر میزان کارآمدی

با درنظرگیری تمامی پروتکل های مربوط به امنیت و سلامتی که به تازگی ارائه شده است، این نکته حائزاهمیت است که ببینیم سیستم های مختلف ساختمانی چگونه می توانند به اجراء درست آنها کمک کنند. در بسیاری از موارد، از اطلاعات به دست آمده از یک سیستم یکپارچه سازی شده می توان برای فهم اینکه چه بازدیدکنندگانی در آن محوطه ها بودند، چه کسی با چه کس دیگری در ارتباط بوده است، جریان هوای سیستم های تهویه و غیره استفاده نمود.

داشتن سیستم های مدیریت بازدیدکنندگان در ورودی ها، در کنار نرم افزارهای نظارت ویدئویی تلفیق شده روی همان پلتفرم، مزایای زیادی دارد. انجام این کار به صورت مرکزی بسیار حائزاهمیت است و نیاز به سرمایه گذاری روی کارکنان بیشتری دارد که به کنترل و بررسی محوطه ها می پردازند.

مدیریت مرکزی واحدهای تهویه هوا HVAC با یک پلتفرم PSIM، چیزی است که اخیرا محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. مثلا در صورت شیوع یک ویروس و بیماری، شما خواهان آن هستید که میزان انتشار ویروس را به حداقل برسانید و بنابراین باید خیلی سریع مانع پخش و انتشار ویروس توسط جریان هوای موجود در برخی از واحدها شوید.

بهینه سازی فضاهای کاری با داده های ساختمانی

بسیاری از افراد به خاطر ویروس کووید-19 در حال کار کردن به صورت دورکاری هستند و حتی امکان دارد که پس پایان این ویروس واگیردار، دورکاری همچنان به قوت خود باقی بماند. به اضافه ی این نکته که قوانین فاصله گذاری اجتماعی و ساختمان های اداری از آنچه که می شناسیم فاصله خواهند گرفت و باید تغییر شکل داده و مورد بازنگری قرار بگیرند. یکی از راه های انجام این کار، بهره گیری از تکنولوژی هایی است که مدیران دفاتر و ساختمان ها را قادر می سازد تا به صورت بهینه از فضاهای خود استفاده نمایند.

طبق پژوهش انجام شده توسط شرکت اُمدیا Omdia، انتظار می رود که تعداد ساختمان های در سطح شرکتی که داده های به دست آمده از پلتفرم های سیستم مدیریتی ساختمان ها را به بهره وری از فضا و بهینه سازی نرم افزارها متصل می نمایند، افزایش پیدا کرده و رشد کند. همچنین انتظار می رود که با هدف نهایی برای یکپارچه سازی فضا و کاهش هزینه ها در تمامی ساختمان ها، شاهد رشد سرمایه گذاری روی راهکارهای اِستَند اِلون یا مستقل باشیم.

طبق گزارش اُمدیا Omdia: «یک چنین نرم افزاری عمدتا از سنسورهای مربوط به بررسی تعداد افراد حاضر در یک محل برای دنباله روی مناطق پر/خالی موجود در دفتر یک ساختمان استفاده می نماید و داده های بیشتر مربوط به تعداد کارکنان حاضر در محل، عادات کارکنان در طول ساعات کاری و زمان-های خالی بودن این اتاق ها در طول روز را جمع آوری میکند. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از چندین سنسور و منبع مختلف در یک ساختمان برای ارائه ی اطلاعاتی که بشود با توجه به آنها اقدامی صورت داد، بیزینس ها را قادر می سازد تا به صورت بهینه از فضاهای ساختمانی استفاده کرده و آنها را اولویت بندی کنند و در عین حال از وجود سطح بالایی از آسودگی برای کارکنان حاضر در ساختمان اطمینان حاصل نمایند.»

یکپارچه سازی داده های مربوط به سلامتی و تندرستی

از مدیران و کارکنان ساختمان ها انتظار می رود که تمرکز خود را بیشتر جلب ایجاد محیط کاری امن، سالم و پاکیزه برای کارکنان و بازگشت مراجعین در دنیای پساکرونا کنند. این کار را می توان با جمع آوری داده های مربوط به سلامتی و تندرستی به دست آمده از سیستم های مختلف انجام داد.

به عنوان مثال، شرکت اُمدیا به اهمیت بکارگیری تکنولوژی های هوشمندی اشاره نموده است « که قادر به شناسایی تب و سایر علائم کلیدی هستند و به دفاتر کمک میکنند تا در صورت آلوده شدن یک محیط، “مناطق” کاری مختلقی ایجاد کنند.» این تکنولوژی ها شامل دستگاه هایی چون دوربین های حرارتی و تجهیزات امنیتی بدون دردسر میشود. همچنین پیشنهاد میشود که روی راهکارهای مربوط به سلامتی و تندرستی در فضاهای کاری سرمایه گذاری شود؛ یکی از چنین راهکارهایی سیستم های توالت هوشمند است که میتوان از آن در دفاتر ساختمان ها بهره گرفت.

برگرفته از مجله a&s

برچسب‌ها:
ساختمان هوشمند, راهکارهای هوشمند, سیستم ویدئویی هوشمند, شهر هوشمند, کووید-19, ویروس کرونا, کرونا, آنالیتیک, آنالیتیک ویدئویی, سیسمتهای آنالیز ویدئویی, دوربین IP, دوربین تحت شبکه, دوربین مدار بسته, دوربین مداربسته تحت شبکه, سیستم های کنترل دسترسی, کنترل دسترسی, اینترنت اشیا, فاصله گذاری اجتماعی, نظارت تصویری, دوربین حرارتی