به هنگام بکارگیری سیستم های نظارت تصویری، یکی از نخستین سوالاتی که معمولا توسط کاربر نهایی مطرح میشود این است که آیا باید از ساختارهای حاضر در محل یعنی NVRها یا از ساختارهای ابری که همان VSaaSها هستند، استفاده کند. برای انتخاب هر یک از آنها لازم است که افراد از نقاط قوت و ضعف هر یک از این سیستم ها آگاهی داشته باشند.

1. NVRها

1.1. نقاط قوت NVRها

در ساختار یک سیستم NVR، عمده ی تجهیزات موردنیاز برای نظارت تصویری در محوطه ی کاربر نهایی قرار دارد – این تجهیزات شامل دوربین ها، یک دستگاه ضبط ویدئویی شبکه (NVR) به همراه سرور، قابلیت های مدیریت ویدئویی و ذخیره سازی و یک سوئیچ شبکه میشوند.

یکی از مزیت های این نوع سیستم آن است که کاربر نهایی میتواند از قدرت منابع پهنای باند داخلی خود بهره ببرد و بدون هیچ مشکلی به ضبط ویدئوهایی با رزلوشن بالا بپردازد. ساختار این نوع سیستم سرراست تر است، چرا که بیشتر تجهیزات این نوع سیستم ها تحت یک شبکه ی محلی به یکدیگر متصل شده اند.

مشتری مربوطه صاحب تام ساختار NVR بکارگرفته شده است و کاربری این سیستم به اتصال به اینترنت وابسته نیست. این ویژگی مخصوصا برای مناطقی که اتصال اینترنت آنها غیرقابل اعتماد است، مناسب است.

به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی، NVR را میتوان به صورت مستقیم و در خود محل با دوربین به کار گرفت تا یک سیستم واحد را در LAN تشکیل داد. زمانی که تصاویر روی حالت رزولوشن-بالا نمایش داده میشوند، این سیستم از پهنای باند شبکه ی عمومی استفاده نمیکند.

علاوه بر این، کاربر مربوطه کاملا روی تنظیمات نظارت تصویری کنترل دارد. از لحاظ عملیاتی و مدیریتی، این نوع سیستم ها کنترل بیشتری را در اختیار کاربر نهایی قرار میدهند و معمولا تجربه ی کاربری غنی تری را به اپراتورها و آدمین سیستم ها ارائه میکنند.

1.2. نقاط ضعف NVRها

با این حال، نصب و راه اندازی بکارگیری یک سیستم NVR نقاط ضعفی نیز دارد. برای تازه کارها، هزینه ی سنگین خرید تجهیزات موجود در محل میتواند باعث عقب نشینی برخی از کاربران شود. برای بکارگیری سیستم خود، شما با یک سرمایه ی هنگفت اولیه ی بالاتری مواجه هستید و این سیستم مستلزم تعداد افراد بیشتر و میزان زمان بیشتر برای نصب و راه اندازی، پیکربندی و نگهداری است. بنابراین در این نوع سیستم ها، مسئولیت بزرگتر و پیش هزینه های بالاتری وجود دارد.

سرمایه گذاری اولیه ی موردنیاز ممکن است که بسیار بالاتر از توان شرکت های کوچکتر باشد. این نوع اُرگان ها همچنین باید دانش و مهارت درون بیزینسی را مورد توجه قرار دهند، چرا که نگهداری و یافتن مشکل یک راهکار باید در خود آن محل صورت بگیرد.

همچنین یکی دیگر از مسائل بزرگ در نصب و بکارگیری سیستم های NVR، مسئله ی امنیت است. سه دغدغه و نگرانی در مورد NVRها وجود دارد – سرقت، آسیب و از کارافتادگی و قطعی ضبط. وقتی که یک بیزینس مورد دستبرد قرار می گیرد، اغلب به احتمال زیاد NVR آن هم دزدیده میشود. و در صورت وقوع آتش سوزی، اغلب دستگاه ضبط چنان دچار آسیب میشود که بعید به نظر میرسد بتوان از آن برای تشخیص اینکه آیا وقوع آن آتش سوزی از روی عمد بوده است یا نه و اگر اینطور بوده است، چه کسی این کار را کرده است، استفاده نمود.

NVRها میتوانند در معرض تهدیدات افراد خودی نیز قرار داشته باشند. علاوه بر این، نفوذ سایبری به شبکه ی یک شرکت میتواند موجب از بین رفتن فایل های ویدئویی ضبط شده و فایل های مدیریتی و تحمیل هزینه های فوق سنگین برای بازیابی اطلاعات از دست رفته و جایگزین سازی آنها شود.

در آخر، ساختار سیستم های NVR انعطاف پذیری کمتری را در اختیار کاربر قرار میدهد؛ یعنی کاربر نمیتواند به تعداد دوربین ها بیافزاید و یا از تعداد آنها بکاهد و نمایش و دسترسی همزمان به تصاویر ویدئویی ضبط شده معمولا سیستم را تحت فشار قرار میدهد. زمانی که یک سیستم NVR نصب میشود، تنها یک تعداد محدودی از دوربین ها را میتوان به شبکه متصل نمود. به صورت کلی عملکرد این نوع سیستم ضعیف است، مخصوصا زمانی که چندین کاربر در تلاش برای استفاده در یک بازه ی زمانی واحد هستند؛ در این نوع سیستم ها، تنها یک تعداد محدودی از افراد مجاز به تماشای همزمان تصاویر ویدئویی هستند.

2. VSaaSها

2.1. نقاط قوت VSaasSها

بنابراین نقاط ضعف ساختارهای NVR، مزایای سیستم های VSaaS را نمایان میکند. این سیستم ها معمولا تنها نیازمند چند دوربین و یک سوئیچ یا روتر شبکه هستند تا ویدئو را به اینترنت بفرستند. بدین ترتیب، هزینه ی اولیه ی نصب و بکارگیری سیستم نظارت تصویری تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

در این نوع سیستم ها، از سخت افزارها به صورت حداقلی استفاده میشود و VSaaSها کاربر را به سمت یک مدل هزینه ای متغیر و قابل پیش بینی سوق میدهند و به اُرگان ها کمک میکنند تا با بهره گیری از بازدهی هزینه های یک راهکار، نتایج بهتری ارائه شود.

در این نوع سیستم ها، هزینه های نصب و بکارگیری خیلی پایین هستند و یا اینکه هیچ هزینه ای در بر ندارند که این خود معمولا به معنای صرف سرمایه های به مراتب پایین تر و با میزان بازگشت سرمایه ی بالاتر است. هر شرکت و سازمانی میتواند بدون خریداری سخت افزارهای گران قیمت، سیستم نظارت تصویری خود را نصب و راه اندازی کند. تنها کاری که لازم است، این است که دوربین های تحت شبکه IP به اپلیکیشن های ابری VSaaS متصل شوند و در مقایسه با هر سیستم NVR/DVR، هزینه ی ذخیره سازی نیز بسیار پایین تمام خواهد شد.

با حذف هزینه های مربوط به خریداری سرورها، هارد درایوها و لایسنس های دوربین ها، کاربران نهایی میتوانند تا سقف ده ها هزار دلار پول برای خرید تجهیزاتی که ممکن است زیر میز یک نفر قرار داده شوند یا در یک جعبه ی الکتریکی قفل شوند، صرفه جویی کنند. بنابراین این امکان به مشتریان داده میشود که این پول را صرف خرید دوربین های بیشتر یا سایر چیزهایی کنند که در بیزینس خود بدان احتیاج دارند.

ارائه کنندگان راهکارهای نظارت تصویری ابری، هزینه های مدیریتی، هزینه های مربوط به شبکه و صرف انرژی را با یکدیگر ادغام میکنند و این هزینه ها را به پرداخت-برای-میزان-چیزی-که-مصرف-کرده اید، تبدیل میکنند. به این دلیل که سخت افزارها و نرم افزاری سنگین محاسباتی در فضاهای ابری قرار دارند و دیگر لازم نیست که نگران مسائل مربوط به پشتیبانی و نگهداری باشید. برای خواندن ادامه ی این مقاله، منتظر بخش دوم همین مقاله باشید.

برگرفته از مجله a&s

برچسب‌ها:
NVR, NVR Software, VSaaS, دستگاه ضبط, دستگاه ضبط شبکه ژئوویژن, دستگاه مدیریت ویدئو, سرویس ابری, حافظه ابری, رایانش ابری, سیستم های نظارتی, نظارت تحت شبکه, نظارت تصویری, نظارت ویدئویی, دوربین تحت شبکه, دوربین مدار بسته, دوربین مداربسته تحت شبکه