علاوه بر راهکارهایی که برای تشخیص دمای بدن و مدیریت رخدادهای مهم استفاده میشوند، پس از شیوع کروناویروس جدید، چندین راهکار امنیتی قدیمی دوباره در کانون توجه قرار گرفته‌اند. با این وجود، عکس العمل ایده‌آل نسبت به این ویروس، نگاه داشتن فاصله‌ی مناسب از افرادی است که دچار این ویروس شده‌اند. شرکت‌های امنیتی برای سالها است که در تلاش برای بی‌نقص‌سازی محصولات خود هستند، تا بدین شکل افراد ناخواسته را دور نگاه دارند.

برای محافظت از افراد در مقابل ویروس‌ها به تکنولوژی‌های مختلفی احتیاج است که این تکنولوژی‌ها شامل تکنولوژی‌های درمانی، بیولوژیکی و تکنولوژی پیشرفته‌ای چون سی.تی.اسکن میشود. اما امروزه تکنولوژی اینترنت اشیاء IoT میتواند در این مسئولیت سهیم شود، به عنوان مثال یک راهکار میتواند یک دوربین حرارتی و یک مینی کامپیوتر را با هم تلفیق کند؛ چنین راهکاری قادر به کاربری پرسنل فعال در خط مقدم مبارزه با این بیماری است و برای یادگیری و حمل به هرجا بسیار آسان است. به این شکل، هر گوشه‌ای از محل موردنظر شما مورد پوشش دهی قرار می گیرد.

1. سیستم‌های کنترل دسترسی

 تلفیق و یکپارچه‌سازی سیستم‌های تشخیص هویت و کنترل دسترسی برای بالا آوردن آسانسور و روی زمین نشستن آن میتواند باعث کاهش لمس نواحی رایج شود.

به عنوان مثال، ممکن است که یک مشتری درخواست این را داشته باشد که سیستم کنترل دسترسی آنها با اتاق مربوط به امور بهداشتی تلفیق شود تا اطمینان حاصل شود که کاربران حداقل برای ۱۵ ثانیه در آنجا میمانند. همچنین میتوان فضاهایی را برای کنترل کالا ایجاد کرد که در آنجا کالاها به داخل یک جعبه‌ی بهداشتی منتقل میشوند تا یک نفر دیگر در آن سوی جعبه، کالای موردنظر را بردارد و بدین شکل از عدم تماس فرستنده و گیرنده اطمینان حاصل شود.

بخش دیگری که امکان دارد مشتری تصمیم به تغییر آن بگیرد، سیستم مدیریت کلیدشان است، چرا که این سیستم به یک نقطه‌ی احتمالی برای انتقال تبدیل میشود که در آنجا صدها نفر از آن استفاده میکنند و با کلیدها سر و کار دارند.

به جای این بخش میتوان از سیستمی مجهز به تکنولوژی تشخیص چهره و تشخیص هویت دیجیتال موبایلی استفاده کرد که با این کار، قفل‌ها به تنها نقطه‌ی تماس مشترک تقلیل پیدا میکنند و کاربران بلافاصله پس از برخورد دستشان به آنها، دست خود را ضدعفونی میکنند. با این کار میتوان مدت زمان طولانی صرف شده‌ی مشتریان را که برای ضدعفونی بسیاری از مناطق دارای سیستم مدیریت کلید صرف میشد، کاهش داد.

2. سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان

احتمالا این نخستین خط دفاعی شرکت‌های تبلیغاتی است. شرکت‌هایی که دارای کیوسک‌های مدیریت بازدیدکننده هستند، میتوانند با کمک سوال‌های زیر، از این راهکار خود برای کنترل و غربالگری افراد استفاده کنند:

  • آیا در حال حاضر احساس تب، سرفه و یا دشواری در تنفس دارید؟
  • آیا اخیرا از چین، ایتالیا، ژاپن، کره‌ی جنوبی یا مناطق دیگری که موارد تاییدشده‌ی کروناویروس داشته‌اند، بازگشته‌اید؟
  • آیا با کسی که نتیجه ی آزمایش کرونای وی مثبت اعلام شده یا مشکوک به کرونا بوده است، در تماس نزدیک بوده‌اید؟

این سوالات میتوانند اطلاعات ارزشمندی را در مورد یک بازدید‌کننده ارائه کنند. یک سیستم مدیریت بازدیدکننده که با سیستم کنترل دسترسی تلفیق میشود، میتواند سطح امنیت را به مراتب بیشتر بالا ببرد.

3. مدیریت از راه دور

یک عکس العمل رایج در سراسر جهان نسبت به شیوع این ویروس، کار کردن کارمندان به صورت دورکاری از خانه بوده است. در حقیقت زمانی که این ویروس برای نخستین بار باعث ایجاد بحران و ویرانی داخل چین شد، سوال تحلیلگران این بود که آیا این شرایط میتواند در جهان راه را برای بزرگترین تجربه‌ی دورکاری از خانه تسهیل کند.

این موضوع پیامدهایی را برای مدیریت امنیت نیز در بر داشته است. به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در تکنولوژی، حال پلتفرم‌های نرم‌افزاری امنیتی به وجود آمده که امکان مانیتورینگ و مدیریت از کامپیوترها و دستگاه‌های موبایلی را فراهم نموده است. سطح بی‌سابقه‌ی نرم‌افزارهای مدرن مربوط به کنترل میتوانند به آدمین‌های امنیتی این امکان را بدهند که در حالی که در خانه هستند و به اطمینان حاصل نمودن از امنیت یک سایت احتیاج دارند، همچنان در دسترس باشند.

4. راهکارهای دوربینی

دوربین‌های حرارتی  که برای تشخیص تب در افراد استفاده میشوند، هیچ احتیاجی ندارند که یک محصول با نسخه‌ی مستقل باشند. انواعی از دوربین‌های حرارتی وجود دارد که میتواند با راهکارهای امنیتی همچون یک راهکار ثابت، تلفیق شود. این راهکار میتواند با قابلیت‌های اندازه‌گیری دما ترکیب شود و بعد آلارم‌هایی را به سیستم‌های مدیریت ویدئویی VMS ارسال کند.

زمانی که مسئولین مراکز بهداشت و درمان به تماشا و کنترل جمعیت بالایی از افراد تحت قرنطینه احتیاج دارند، دوربین‌های امنیتی عادی نیز نقش مهمی را ایفا میکنند. افرادی که دچار این ویروس نشده‌اند باید از افرادی که این ویروس را گرفته‌اند فاصله بگیرند، اما دوربین‌های نظارتی هنوز هم میتوانند به افراد سالم کمک کنند تا به کنترل و مدیریت افراد دچار این ویروس بپردازند.

در پایان، راهکارهای آنالیتیک ویدئویی پیشرفته نیز میتوانند نقش مهمی را در اینجا ایفا نمایند. آنالیتیک‌های ویدئویی می‌توانند به بازبینی این بپردازند که آیا یک ازدحام غیرمعمولی از افراد در حال شکل گرفتن است یا اینکه آیا فاصله‌گذاری اجتماعی در حال اجرا شدن است یا خیر. زمانی که این آنالیتیک‌ها در کنار سیستم‌های تشخیص چهره قرار بگیرند، در صورتی که یک مورد کرونا مثبت در یک ساختمان یا منطقه تشخیص داده شود، از این آنالیتیک‌ها میتوان در جهت دنباله‌روی حرکتی افراد استفاده کرد که برای ردیابی موثر تماس افراد به کار گرفته میشود.

برگرفته از مجله a&s