لازم به ذکر نیست، اما شیوع کووید-19 باعث شده است که سازمان های کاربر نهایی کنترل سرسختانه تری روی این داشته باشند که چه کسی وارد ساختمان های آنها میشود و اینکه چطور این کار را به شکلی مطمئن و ایمن انجام دهند. برخلاف این پس زمینه، راهکارهای کنترل دسترسی پیشرفته میتوانند تا حدود زیادی مفید واقع شوند. در این مقاله برخی از تکنولوژی ها و راهکارهایی مورد بررسی قرار می گیرند که در طول شیوع این ویروس، شاهد تقاضای بیشتر هستند.

تکنولوژی های بدون تماس

علیرغم اینکه اثرانگشت هنوز هم بیومتریک غالب و رایجی است که افراد به وسیله ی آن وارد ساختمان ها و سایر واحدهای مستقل میشوند، این بیومتریک راهکاری است که به برقراری تماس احتیاج دارد؛ همین موضوع است که نگرانی های مربوط به سلامتی و بهداشت را مخصوصا در طول شیوع این ویروس همه گیر بالا میبرد. در نتیجه، کاربران بیشتر و بیشتری در حال روی آوردن به بیومتریک های بدون تماس و غیرتماسی هستند. برخی از این نوع راهکارها شامل سیستم تشخیص عنبیه ی چشم میشود که با کمک دوربینی که از عنبیه ی چشم یک فرد تصویر تهیه میکند، کار میکند؛ یا سیستم تشخیص چهره که از یک دستگاه ثبت تصویر استفاده میکند که تصویر تهیه شده از چهره را دوباره به سرور بازمیگرداند تا با تصاویر موجود در پایگاه تطابق داده شود؛ و سیستم های بیومتریک عروقی که در آنها یک اسکنر بیومتریک عروقی از الگوی رگ های یک فرد تصویر تهیه می نماید و آن را با تصاویر موجود در پایگاه داده تطابق میدهد.

همچنین قابل ذکر است که کنترل دسترسی فیزیکی با کمک تکنولوژی های اعتبارسنجی موبایلی، تکنولوژی بدون تماس دیگری است که میتواند مفید واقع شود. اطلاعات مربوط به اعتبارسنجی موبایلی در گوشی کاربر ذخیره میشود که این خود بعدها میتواند برای تعامل با سیستم کارت خوان مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال، کاربر مربوطه میتواند گوشی خود را از جیبش خارج نکند و در عین حال فقط دستش را در مقابل کارت خوان تکان دهد.

به نقل از اِمینا چِن، مدیر فروش شرکت ژئوویژن: «در این شرایط به شدت بحرانی، در راهکارهای کنترل دسترسی مورد استفاده، بدون تماس بودن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شرکت ژئوویژن کارتخوانهای تشخیص چهره و دکمه های خروجی بدون تماسی ارائه میکند که تمامی نیازهای پیش آمده با توجه به شرایط کنونی را پاسخگو است.»

مدیریت بازدیدکنندگان

مدیریت بازدیدکنندگان بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است، چرا که سازمان های کاربر نهایی می خواهند که از کارکنان و پرسنل خود در مقابل مراجعینی محافظت کنند که از بیرون می آیند و امکان دارد که ناقل ویروس باشند. با توجه به آنچه گفته شد، سیستم مدیریت بازدیدکنندگان میتواند اطلاعات با جزئیات کاملی را از بازدیدکنندگانی که داخل هستند و سازمان کاربر نهایی را ملاقات نموده اند، جمع آوری نماید و بدین شکل کاملا مفید واقع شود.

یکی از راه هایی که با کمک آن یک سیستم مدیریت بازدیدکننده ی خوب میتواند از شیوع بیماری های واگیردار جلوگیری کند، پرسیدن یک سری سوالات جزئی در طول فرآیند ثبت نام است. یک بیمارستان مخصوص کودکان در آمریکا با استفاده از یک سیستم مدیریت بازدیدکنندگان، تنها در طول دو سال موفق به پایین آوردن 25 درصدی نرخ گسترش بیماری های عفونی در ساختمان خود شد. با استفاده از این سیستم، بسیاری از مشتریان در شرکت های بزرگ تکنولوژیک در حال به حداقل رساندن تأثیر بیماری های عفونی هستند. با کمک این ویژگی ها برای بالا بردن سطح سیاست های مربوط به ثبت بازدیدکنندگان، با طرح سوالات اجباری بیشتر برای کمک به تشخیص هر بازدیدکننده ای که ممکن است به بررسی های دیگر احتیاج داشته باشد و بزرگ کردن کیوسک ثبت نام بازدیدکنندگان که در طول فرآیند ورود آنها، سوالات اجباری بیشتری به صورت پاپ-آپ از آنها پرسیده شود.

برای کمک به فاصله­ گذاری اجتماعی چه میتوان کرد؟ یکی از راه­های عملی برای انجام این کار این است که تعداد مشتریانی که در تمام بازه­های زمانی کار فروشگاه در مغازه حضور دارند شمرده شوند. راهکار کنترل ازدحام ژئوویژن قادر است که به صورت خودکار تعداد مشتریان داخل مغازه را به صورت زنده شناسایی کند و با یک علامت، تعداد افرادی که وارد میشوند را محدود سازد.

عملکردهای گزارشدهی پیشرفته

حال عملکردهای گزارشدهی در سیستم های کنترل دسترسی میتوانند در جداسازی افرادی به کار آیند که ممکن است در تماس نزدیک با افرادی بوده باشند که دچار یک ویروس شده اند. به عنوان مثال، یک عملکرد گزارشدهی جدید برای یک سیستم کنترل دسترسی  که برای کمک به سازمان ها طراحی شده است، تمامی افرادی را شناسایی میکند که از یک درب در نزدیکی کسی که مشکوک به ناقل بودن ویروس بوده است، عبور کرده اند. دور از تصور نیست که این افراد شاید دستگیره ی درب یا سایر سطوح را آلوده کرده باشند و یا یک سری آلاینده ی پخش در هوا در مسیر عبور خود بر جای گذاشته باشند. این گزارش به شناسایی تمام افرادی کمک میکند که در معرض ریسک بالای تماس با افراد آلوده یا دچار بیماری واگیردار قرار دارند.

این عملکرد گزارشدهی، بر اساس میزان استفاده از سیستم کنترل دسترسی، نزدیکی فیزیکی یک فرد آلوده را با سایر کارکنان و بازدیدکنندگان به همدیگر ارتباط میدهد. یک گزارش را میتوان به سرعت تهیه کرد تا رخدادهای دسترسی را با توجه به پنجره ی زمانی آنها به یکدیگر ربط داد تا بدین شکل افرادی که در معرض ریسک بالای در تماس بودن با افراد آلوده یا دچار بیماری واگیردار قرار دارند، شناسایی شوند و شرکت ها بتوانند از قبل در مورد احتمال آلوده شدن افراد به آنها توصیه کنند و اقدامات بهداشتی لازم را اتخاذ کنند.

برگرفته از مجله  a&s