حمل و نقل ریلی یکی از نخستین صنایعی است که اینترنت اشیاء و کلان داده (Big data) را بکار گرفته است. دستگاه ها و سنسورها در کنار خطوط ریلی و داخل ایستگاه ها به ارتقاء آگاهی موقعیتی اپراتورها کمک میکند و باعث ایمن ماندن سیستم ریلی میشود.

 

اما اپراتورهای بیشتر و بیشتری در حال تکیه بر داده ها هستند تا بهینه ترین استفاده را از بیزینس خود ببرند. داده های جمع آوری شده از دربهای چرخنده ی موجود در ایستگاه های قطار و ورودی ها، به عنوان مثال میتواند به اپراتورها در بکارگیری مجدد و هدایت از نو قطارها کمک کند. سنسورهایی که قادر به تشخیص تغییرات دمایی اند میتوانند سیستم تهویه را فعال سازند. این موارد برخی از راه هایی هستند که به اپراتورها در نگه داشتن مشتریان و کسب درآمد بیشتر کمک میکند.

 

کلان داده ها (Big data) به شکل قابل توجهی باعث ارتقاء امنیت میشوند که این موضوع به سرعت باعث تزریق تدریجی پول به اقتصاد شده و عملیات ها را به طور کلی بهبود میبخشد. قابلیت های اتوماسیون سازی ارائه شده توسط این داده ها امکان بروز خطاهای انسانی را کمتر میسازد. اپراتورهای خطوط ریلی، در بسیاری از حوزه ها شاهد ارتقاء قابلیت اطمینان خواهند بود. با برنامه ریزی مسافرت ها طبق نیازهای مشخص، خدمات مشتریان تقویت خواهد شد و اطلاعات همزمان با وقوع رخداد میتواند به مشتریان کمک کند تا تصمیمات مسافرتی بهتری را اتخاذ کنند.

 

یکی از راه هایی که از این اطلاعات میتوان به بهترین نحو استفاده نمود، کمک به مدیریت در کاهش زمان های از دست رفته و بهبود کارایی از طریق نگهداری بهینه یا هشداردهی به کارکنان در مورد یک مسئله ی قریب الوقوع است تا بتوانند پیش از وقوع بدان رسیدگی کنند. یک راهکار خوب، مسائل قریب الوقوع و نیازمندیهای نگهداری را پیش بینی میکند تا بدین شکل افراد بتوانند از قبل به آنها رسیدگی کنند تا اموال موجود همچنان قادر به سرویس دهی باشند و زمان کاری به حداکثر میزان ممکن برسد. در این راهکارها از آنالیتیک های پیشرفته ای استفاده میشود که نمایشگر الگوهای پنهانی در داده ها هستند تا به سرعت و به دقت دلایل اصلی شناسایی گردد. اخطارهای زمانبندی شده، تیم های نگهداری را بر آن میدارد که در جریان قطعی برق مطابق برنامه، به شکلی مقرون به صرفه و برنامه ریزی شده به رسیدگی به مسائل بپردازند. این موضوع، اپراتورهای مترو و راه آهن را قادر میسازد که در بهترین زمان ممکن، دارایی های خود را تعمیر و جایگزین کنند.

 

امروزه، یکی دیگر از اهداف اصلی اپراتورهای ریلی، کاهش تراکم ریلی است. کلان داده های مربوط به مسافران در ساعات شلوغی، مکان های با بیشترین میزان ترافیک و داده های جمع آوری شده از رفتارهای مسافرتی مسافران در ورودی ایستگاه ها، خروجی ها و گیت های سرعت میتواند به اپراتورها کمک کند تا قطارها را از نو بکار بگیرند یا استراتژی های بازاریابی مرتبطی را برای هدایت مجدد ترافیک به سوی ساعات خلوت تر ایجاد کنند.

 

داخل ایستگاه، آنالیتیک هایی چون مدیریت صف و جریان ترافیک موجود در جهت های مختلف راه میتواند به اپراتورها کمک کند تا از کارکنان به بهینه ترین شکل ممکن استفاده کنند و تصمیمات بازاریابی مبنی بر داده ها را اتخاذ کنند. مدیران ایستگاه میتوانند با نصب آنالیتیک های ویدئویی روی سیستم های خود به بازبینی جریان ترافیک اطراف ایستگاه، تعداد افراد در جریان پشت موانع ارائه بلیط و یا به عنوان مثال افراد منتظر پشت باجه ی بلیط فروش بپردازند. با داشتن این دانش، مدیریت ایستگاه میتواند نیروهای خود را به صورت همزمان با وقوع رخداد تنظیم و سازماندهی کند تا از سرویس دهی به مشتریان در سریعترین زمان ممکن اطمینان حاصل شود. با این سطح داده، ایستگاه ها همچنین میتوانند بین الگوهای ترافیکی دوره های زمانی مختلف مقایسه انجام دهند و استقرار نیروهای خود را با توجه به آن برنامه ریزی نمایند. در دوره های زمانی پرمسافرت سال همچون کریسمس، ایستگاه ها، از کسب هر گونه آگاهی در جهت اطمینان حاصل نمودن از به مقصد رسیدن تمامی افراد به قطار خود به صورت ایمن و به موقع استقبال میکنند.

 

برای حفظ سطح تسهیلات ایستگاه، داده های ایجاد شده توسط سنسورهای دما، رطوبت و کربن دی اکسید همگی نقشی را ایفا میکنند. در گذشته، با توجه به تعداد افراد حاضر در مکان، سیستم های تهویه هوا می بایست به صورت دستی تنظیم میشدند. با استفاده از کلان داده های ایجاد شده به کمک سنسورهای مختلف، این فرآیند را میتوان بیشتر اتوماتیک ساخت. به عنوان مثال، با ورود افراد بیشتر به یک منطقه ی خاص، سطح کربن دی اکسید موجود در آن منطقه افزایش پیدا میکند و این افزایش را یک سنسور کربن دی اکسید تشخیص خواهد داد. این موضوع باعث روشن شدن سیستم اچ وی ای سی ﴿HVAC﴾ و رسیدن دما به سطحی مطلوبتر میشود.

 

 

در مورد مشتریان خود بیشتر بدانید

 

در نهایت، کلان داده های به دست آمده از سنسورهای ریلی میتواند به اپراتورها کمک کند تا از مشتریان خود شناخت بیشتری پیدا کنند. بدین شکل آنها میتوانند به استراتژی های بازاریابی متمرکز و هدفمند دست پیدا کنند تا میزان درآمد خود را افزایش دهند و تجربه ای اختصاصی تر به مشتریان خود ارائه کنند. همچنین این فرصت برای اپراتورهای ایستگاه وجود دارد که از قابلیت های رایانش شناختی برای ارسال مجدد قطارها، اطلاع رسانی به مسافران در مورد گزینه ها و انتخاب موجود و ارائه ی بروزرسانی ها به صورت همزمان با وقع وقایع از طریق پیامک، رسانه های جمعی و سایر کانال ها استفاده کنند. به نقل از برخی تحقیقات انجام شده، اطلاعات زمان بندی شده و درست در کنار ارائه ی  گزینه های مختلف باعث رضایت بیشتر مشتریان میگردد.

 

و حال اپراتورها میتوانند اقدامات اختصاصی سازی مبنی بر داده ها را یک گام جلوتر ببرند. هم اکنون این امکان میسر شده است که مسافر تقویم خود را با سیستم به اشتراک بگذارد و بدین شکل سیستم از زمان بازگشت مسافر و ملاقات های برنامه ریزی شده در آخر مسافرت وی آگاهی پیدا کند. با تحلیل و تفسیر این داده ها، سیستم شناختی میداند که چگونه با مسافر به صورت همزمان با وقوع وقایع تعامل کند؛ یک رستوران و یا یک قطار زودتر یا یک مسیر ثانویه را پیشنهاد کند و به محض رسیدن مسافر به مقصد خود، مکانی آرام را برای برگذاری ملاقات پیشنهاد دهد.

 

منبع: a&s Magazine