لازم به گفتن نیست، اما با افزایش بکارگیری الگوریتم های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در بخش امنیت، هوش مصنوعی (AI﴾ از یک سری تبلیغات غلوآمیز به امری به مراتب حقیقی تر تبدیل شده است. و با توجه به چیزی که هوش مصنوعی در حال حاضر بدان تبدیل شده است، علاقه مندی و اشتیاق نسبت به آن حاکی از هیچ گونه فروکش کردنی نیست و به احتمال زیاد تا سال بعد همچنان ادامه خواهد داشت.

با آگاهی یافتن کاربران بیشتر و بیشتری نسبت به مزایای هوش مصنوعی در کاربری های امنیتی و غیرامنیتی و در سراسر بازارهای عمودی، هوش مصنوعی که در چند سال گذشته فقط یک واژه ی باب روز بوده است، توجهات زیادی را جلب خود نموده است.

به عنوان مثال، در خرده فروشی ها، آنالیتیک های ویدئویی هوش مصنوعی-محور نه تنها با تشخیص رفتارهای غیرعادی کارکنان یا مشتریان، به کاهش ضررها و سرقت از وسایل آنجا کمک میکنند، بلکه باعث افزایش درآمد، کارایی بیزینسی و وفاداری مشتریان به خرده فروشانی میشوند که با رقابت های تنگاتنگ با همتایان آنلاین خود روبرو هستند. در ضمن، سازندگان نیز می توانند از قدرت هوش مصنوعی (AI) در دید یا بینایی ماشینی استفاده کنند؛ بینایی ماشین قادر به تشخیص سریع تمامی کم و کسری ها است و درمقایسه با کار انسانی، خودش را به عنوان یک راهکار ایده آل تر ارائه میکند.

در مراکز بهداشتی و درمانی، راهکارهای هوش مصنوعی-محور قادر به تشخیص نابهنجاری ها در ویدئوهای مرتبط با تشخیص هستند و به پزشکان کمک میکنند تا به عنوان مثال، سرطان را از همان مراحل اولیه شناسایی کنند. در امر حمل و نقل، هوش مصنوعی (AI)  میتواند نقشی قابل توجهی را در وسایل نقلیه ایفا کند و عابران پیاده، وسایل نقلیه ی ورودی و سایر موانع را حس کند و از این روی به توسعه ی وسایل نقلیه ی خودران کمک کند.

حداقل برای پنج سال گذشته، هوش مصنوعی واژه ی باب روز بوده است. کاربرد و استفاده از آن در حال تکامل یافتن در صنایع مختلف است. شرکت ها در حال بررسی و جستجو برای رویکردهایی هستند که به آنها اجازه خواهد داد تا از داده های ایجاد شده توسط سیستم های نظارت ویدئویی برای بهبود و ارتقاء سه حوزه ی عمومی استفاده کرد: افزایش بازدهی، کاهش هزینه ها و بهبود وضع رقابت با تلفیق هوشمندی در خود محصولات. دامنه ی واقعی موارد کاربرد احتمالی این تکنولوژی، تنها با سطح آگاهی از فرآیندهای بیزینسی یک شرکت و داده های موجود محدود میشود. طبق یک سری از ارزیابی های انجام شده با توجه به بهبود و ارتقاء کارایی بیزینسی، استفاده ی درست از سرمایه های ویدئویی موجود، بین 1 تا 10 درصد صرفه جویی در هزینه ها را به ارمغان می آورد.

  • روند برتری که باید در سال 2020 منتظر آن بود

 

در حقیقت، هوش مصنوعی (AI) به چنان موضوع مطرحی تبدیل شده است که در نظرسنجی های مختلف به عنوان روند برتری لیست شده است که باید برای سال آینده منتظر حضور آن در صنعت امنیت بود.

علاوه بر این، طبق لیست ارائه شده توسط انجمن صنعت امنیتی ﴿SIA﴾، از 10 روند عظیم امنیتی برای سال 2020، هوش مصنوعی در رده ی شماره 2 قرار می گیرد و از رده ی شماره 5 در لیست سال قبل پرشی سه تایی میکند. در رده ی بعدی، تکنولوژی تشخیص چهره جایگاه شماره 3 این لیست را از آن خود میکند.

طبق پیش بینی های SIA، در سال های پیش رو، روندهای هوش مصنوعی و تشخیص چهره، به شکل قابل-توجهی روی این صنعت تاثیر خواهند گذاشت. هر دوی تکنولوژی های هوش مصنوعی و تشخیص چهره در حال تجربه ی پیشرفت های تکنولوژی بارز و شفافی هستند و SIA همچنان به دنبال کردن نرخ بکارگیری این تکنولوژی ها توسط صنعت و مشتریان آن و کاربردهای نوظهور این روندهای عظیم امنیتی پربازده ادامه خواهد داد.

همچنین، SIA امنیت سایبری را دوباره در صدر این جدول قرار میدهد؛ این روند به اشکال مختلفی با هوش مصنوعی در ارتباط است. با حجم بسیار عظیم داده هایی که سیستم ها نیاز به یادگیری و تحلیل دارند، چگونگی تضمین یکپارچگی داده ها به موضوعی اساسی تبدیل شده است. علاوه براین، رخدادهایی چون ورود غیرمجاز هکرها به دستگاه های امنیتی متصل به هم و همچنین به داخل شبکه ی کاربر نهایی از طریق این دستگاه ها نیز باعث افزایش آگاهی کاربران نسبت به موضوع امنیت سایبری شده اند و آنها را مجبور به اتخاذ اقدامات مقتضی نموده اند.

امنیت سایبری به شکل چشمگیری دوباره در صدر لیست روندهای عظیم امنیتی برای سال 2020 قرار میگیرد. با افزایش ریسک ها و تکرار حملات سایبری، نصاب ها و توسعه دهندگان محصول امروزی در حال کار کردن روی این مسئله هستند که مطمئن شوند راهکارهای امنیتی، استانداردهای آمادگی-سایبری یک سازمان را برآورده میسازند و یا اینکه به فراتر از آن میروند.

منبع: مجله a&s

برچسب‌ها:
AI, هوش مصنوعی, تشخیص چهره, امنیت سایبری, یادگیری عمیق, یادگیری ماشین, امنیت, راهکار امنیتی, آنالیتیک, آنالیتیک ویدئویی, سیسمتهای آنالیز ویدئویی, خرده فروشی