آنالیتیک های ویدئویی روز به روز شاهد نرخ بکارگیری بیشتری نسبت به گذشته هستند. با این حال انتخاب بین راهکارهای اج-محور و راهکارهای سرور-محور سوالی است که همچنان بسیاری از کاربران را دچار سردرگمی می نماید. در نهایت انتخاب راهکار درست به فضای خود کاربر یا مورد کاربرد راهکار مربوطه بستگی دارد.

آنالیتیک های ویدئویی شاهد میزان تقاضای بیشتری در بازار هستند، چرا که این سیستم ها قادر به تشخیص هرگونه بی نظمی بوده و در صورت تشخیص آنها قادر به ارسال اخطار به کاربر مربوطه هستند، در نتیجه این قابلیت ها باعث افزایش آگاهی موقعیتی افراد میگردند. موارد استفاده از از این سیستم ها از خرده فروشی ها تا رخدادهای برگزار شده در فضای باز متغیر است. طبق پیشبینی مارکتزاندمارکتز، انتظار میرود که بازار سیستم های آنالیتیک  ویدئویی در مقایسه با ارزش 2.77 میلیارد دلاری آن در سال 2017، در سال 2013  با ترکیب نرخ رشد سالانه ای برابر 21.5 درصد، رشدی برابر 8.55 میلیارد دلارداشته باشد.

آنالیتیک های امروزی در مقایسه با آنالیتیک های گذشته به مراتب ساده تر و کارآمدتر هستند. پلتفرم های امنیتی که مجهز به سیستم های آنالیتیکی هستند باعث افزایش سرعت بکارگیری و ارائه نتایج دقیق و درست میگردند.

راهکار درست چیست؟      

علیرغم آنچه گفته شد، کاربران اغلب نسبت به بکارگیری یک راهکار مشخص خود را دچار سردرگمی احساس میکنند، مخصوصا هنگامی که باید بین یک راهکار اج-محور و سرور-محور انتخابی صورت بگیرد. نقاط قوت و ضعف هر یک از این راهکارها به شرح زیر است :

آنالیتیک های اج-محور به آن دست از سیستم ها گفته میشود که در آنها دوربین یا کدکننده مربوطه در حال پردازش تصویر و ایجاد فراداده ها باشد. مهمترین مزیت این نوع سیستم ها آن است که کاربر مربوطه قادر به پایین آوردن پهنای باند مصرفی است، چرا که در این نوع سیستم ها هیچ نیازی به انتقال تمامی داده های ویدئویی به سرورها نیست.

با این حال در اینجا به یک موضوع مهم باید اشاره نمود. آنچه گفته شد تنها در مورد ویدئوهای ذخیره شده ای صادق است که راهکار آنالیتیکی مربوطه به عنوان مرتبط دسته بندی نموده باشد. این بدان معناست که در صورت تمایل افراد به حفظ تمامی ویدئوها برای یک مدت مشخص و یا حفظ تمامی ویدئوهایی که در آنها نوعی حرکت شناسایی شده باشد، آنها دیگر نمیتوانند از قابلیت پیشتر ذکرشده بهره ی چندانی ببرند. خریداری دوربین های دارای آنالیتیک های اج-محور میتواند منصرف کننده به نظر برسد. این نوع دستگاه ها معمولا با برچسب قیمت بالاتری عرضه میشوند. بسته به مدل دوربین انتخابی شما، این امکان نیز وجود دارد که به محدودیت های عملیاتی برخورد کرده و یا تنها به کاربردهای آنالیتیکی اولیه دسترسی داشته باشید.

در یک سیستم آنالیتیکی سرور-محور، جریان های ویدئویی به سرور ارسال شده و روی خود سرور و جدای از دوربین ها پردازش میشوند. هنگامی که یک سیستم آنالیتیکی سرور-محور را انتخاب میکنید، دست شما باز است تا هر دوربینی را که میخواهید انتخاب کنید. این امر برای آن دسته از افرادی سودمند است که در تلاش برای بروزرسانی سیستم های امنیتی خود بوده و خواهان پایین آوردن هزینه ها با حفظ و نگه داشتن دستگاه های اج-محور فعلی اند. علیرغم اینکه بهترین کار مشورت با ارائه کنندگان سیستم های آنالیتیکی است، سیستم های آنالیتیکی سرور-محور معمولا فارغ از مدل و نوع دوربین، قادر به کار با بیشتر دوربین ها هستند و علاوه بر آن، این راهکارهای سرور-محور بهترین عملکرد را نیز ارائه میکنند. سرورها از قدرت پردازش به مراتب بالاتری برخوردار بوده و قادرند که تعداد ویدئوهای بیشتری را مورد پردازش قرار دهند و برای کاربردهای آنالیتیکی بیشتری مورد استفاده قرار بگیرند. در نتیجه با استفاده از قدرت پردازش این نوع سیستم ها، امکان توسعه ی آنالیتیک های به مراتب پیشرفته تری فراهم میگردد.

مزیت دیگر آنالیتیک های سرور-محور مربوط به بحث نصب و راه اندازی آسان آنها است. به عنوان مثال اگر در حال استفاده از یک پلتفرم امنیتی با آنالیتیک های واحد هستید، با کمک این قابلیت میتوانید از همان واسط کاربری که برای سیستم مدیریت ویدئویی خود استفاده میکنید برای پیکربندی آنالیتیک ها نیز استفاده کنید. این موضوع در مورد کاربردهای آنالیتیکی مختلف نیز صادق است؛ با استفاده از این قابلیت تجربه ی کاربری یکسانی در تمام انواع آنالیتیک های ویدئویی ارائه میگردد که این امر باعث تسهیل پیکربندی و کارایی عملیاتی سیستم ها میشود. در مواردی که حجم بکارگیری سیستم ها بزرگتر بوده و صدها و یا هزاران دوربین بکارگرفته شده باشند، این قابلیت به عاملی بزرگ در صرفه جویی در زمان تبدیل خواهد شد. به جای صرف زمان برای پیکربندی جداگانه ی هر یک از دوربین ها با استفاده از ابزار پیکربندی بیرونی ارائه شده توسط فروشندگان، با زمان صرفه جویی شده چه کارهایی که نمیتوان انجام داد!

در نهایت باید گفت که انتخاب تکنولوژی آنالیتیکی درست کاملا به نیازهای کاربر موردنظر بستگی دارد. در صورتی که تنها به دنبال یک آنالیتیک ساده هستید و یا مقیاس نصب و بکارگیری سیستم شما بین کوچک تا متوسط باشد، یک راهکار اج-محور میتواند انتخاب درستی برای شما باشد. اگر به دنبال یک سیستم آنالیتیکی بسیار پیشرفته هستید و یا از یک سیستم شرکتی بزرگ برخوردار هستید، به قطع یک سیستم آنالیتیکی سرور-محور اتخاب درستی برای شما خواهد بود.

منبع: مجله a&s

برچسب‌ها:
آنالیتیک, آنالیتیک اج-محور, آنالیتیک سرور-محور, آنالیتیک ویدئویی, سیسمتهای آنالیز ویدئویی, هوش مصنوعی, AI, راهکارهای هوشمند, سیستم ویدئویی هوشمند, دستگاه مدیریت ویدئو, تجزیه و تحلیل تصویری