5. مجله: آنالیتیک ها چگونه به دنباله روی رخدادها و جلب توجه و کشاندن منابع به سوی مناطق رخداد برانگیز میپردازد؟

متخصص: به صورت ساده میتوان گفت که آنالیتیک ها به دو دسته ی مختلف تقسیم میشوند: آنالیتیک هویتی و آنالیتیک رخدادی.

آنالیتیک هویتی به شما این امکان را میدهد که مبنایی برای چگونگی حرکت افراد در ساختمان به صورت ساعتی، روزانه و هفتگی تعریف کنید. به عنوان مثال،‌ اگر شما بدانید که یک کارمند هر روز از ساعت 9  تا 5  در محل کار بوده و رأس ساعتی خاص نهار میخورد یا کار خاصی انجام میدهد، این اطلاعات یک الگوی مبنایی نرمال را به وجود می آورد. اما در صورت ورود آن کارمند به شرکت در شب، چه اتفاقی می افتد؟ آیا وی در حال انجام کاری خلاف قوانین است؟ یا اینکه نشان کنترل دسترسی وی گم شده و فردی که آن را دزدیده است داخل ساختمان حضور دارد؟ این تغییر در رفتار باعث ایجاد یک ناهنجاری میشود که از آن میتوان در سیستم مدیریت رخداد استفاده نمود؛ به این صورت که به تحلیلگر موجود هشداری در مورد رویت رفتاری غیرمعمول و نیاز به تحقیق بیشتر داده میشود.

 

آنالیتیک رخدادی به داده های دیگری چون خطاها، اشتباهات، لغزش ها، آمارهای جنایی رخ داده در خارج از یک محیط که شامل دزدی، سرقت، خرابکاری و غیره میشود نگاه می اندازد. هر رخدادی با یک نشان زمان/تاریخ و مکان ضبط میشود. بازبینی مداوم این داده ها در کنار الگوریتم های آنالتیکی درست میتواند به یافتن الگوهایی که با چشم معمولی دیده نمیشود کمک کند. با کمک این داده ها شما میتوانید نقشه های حرارتی بسازید که محل وقوع رخدادها را نمایش میدهد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که شما میتوانید محل وقوع رخداد بعدی را در آینده پیش بینی کنید تا اقدامات بازدارنده ی درستی را به کار ببندید. این موارد شامل دوربین های امنیتی جدید، کارمندان ثابت، کارمندان متحرک و حتی استفاده ازسرویس های ویدئویی دورادور با قابلیت های صدای پایین میشوند که از رخدادهای آینده جلوگیری میکنند.

 

 

آنالیتیک صوتی و ویدئویی

6. مجلهلطفا تفاوت میان آنالیتیک های با تمرکز روی فعالیت (Focus of Actionو تمرکز روی توجه (Focus of Attentionرا شرح داده و برای کاربران توضیح دهید که این آنالیتیک ها به چه معنا هستند.

متخصص: طبق ملاقاتی که اخیرا با یکی ازکمپانی های آنالیتیک ویدئویی داشته ام، این کمپانی آنالیتیک ها را به دو گروه تقسیم میکند: آنالیتیک های با تمرکز روی فعالیت (Focus of Action) و تمرکز روی توجه (Focus of Attention) . این تقسیم بندی راهی بسیار هوشمندانه برای نگاه انداختن به چگونگی کار آنالیتیک در محیط یک مشتری است.

 

آنالیتیک های ویدئویی با تمرکز روی فعالیت (Focus of Action)، یک سری قوانین نوشته شده است که به هنگام نقض آنها، یک سری فرآیندهای عملیاتی استاندارد برای پاسخگویی به هر رخداد دارد. یک مثال در این زمینه، فضای بیرونی است که با آنالیتیک های موجود در یک دوربین محافظت میشود. هنگام پیکربندی دوربین، شما میتوانید از بین لیست آنالیتیک های موجود همچون تشخیص عبور از خطوط، اشیاء جاگذاشته شده، اشیاء برداشته شده، سرعت غیرمجاز، پرسه زنی، حرکت بر خلاف جهت انتخاب کنید.  برای این مثال ما از تشخیص عبور از خطوط استفاده خواهیم نمود. هنگامی که فردی در تصویر دوربین از خطی عبور میکند، این آنالیتیک اعلان وقوع یک رخداد را به صدا در آورده و آن را برای اپراتور حاضر در مرکز فرماندهی ارسال میکند تا به بررسی لیست خود یا رویه های عملیاتی استاندارد (SOP)  آنچه که نیاز است بپردازد–  این فرآیند بسیار ساختارمند و استوار است–  در صورت وقوع یک رخداد، شما این کار را انجام میدهید. مثال دیگر میتواند فرودگاه باشد، هنگامی که چیزی چون یک کوله پشتی در جایی به حال خود رها شده باشد، این یک تهدید بالقوه محسوب میشود. در این مورد، شما یک سری کاملا جدید از رویه های عملیاتی استانداری که برای رسیدگی به این نوع رخدادها نیاز است در اختیار خواهید داشت. بسته به نیازهای مشتریان، هر یک از رخدادها میتوانند شامل یک سری متفاوت از رویه های ضمیمه شده به آن باشند.

 

تمرکز توجه روی نوع جدیدی از آنالیتیک ویدئویی میباشد که در حال ورود به بازار است. بر خلاف مثال قبل، به هنگام نصب دوربین ها نیازی به پیکربندی قوانین آنالیتیکی وجود ندارد. در عوض، دوربین هوشمند بوده و در طول زمان یاد میگیرد که صحنه مبنای نرمال چگونه باید باشد. در صورت تشخیص فعالیت های غیرطبیعی در صحنه، این آنالیتیک ویدئویی هشداری ایجاد کرده که به یک اپراتور امنیتی ارسال میشود تا توجه اپراتور روی این دوربین متمرکز و از وقوع اقدامات غیرطبیعی در صحنه اطمینان حاصل شود. به عنوان مثال میتوان به دوربین واقع شده در یک بازار اشاره کرد که رو به پله های برقی قرار داده شده است؛ این دوربین الگوهای ترافیکی نرمال عبور افراد به سمت بالا و پایین و در جهت درست را تشخیص میدهد. در صورت عبور افراد در خلاف جهت تعیین شده، اخطاری از سوی دوربین به اپراتور امنیتی ارسال میشود تا به دوربین نگاه بیاندازد. این اخطار مبنی بر عبور در خلاف جهت افراد ممکن است در اثر بازی گروهی از کودکان روی پله برقی ایجاد شده باشد یا شاید فردی از پله برقی به پایین افتاده و آسیب دیده باشد.

 

 

7. مجله: چگونه آنالیتیک ها در حال تغییر چگونگی عملکرد اپراتورها و مانیتورهای امنیتی هستند؟ وجود این سیستم ها چگونه ایستگاه های بازبینی امنیتی یا مراکز عملیاتی امنیتی را کارآمدتر میسازد؟

متخصص: بازبینی دوربین ها به صورت زنده، بهترین راه استفاده از زمان اپراتورها نیست. گماردن تمامی افراد حاضر در تیم اپراتورها به تماشای 24  ساعته ی ویدئوها به صورت زنده، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. مشغول نگه داشتن اپراتورها در چنین فضایی تقریبا غیرممکن است. اگر نگاهی به چگونگی ارائه ی سرویس های ویدئویی از راه دور از سوی مراکز بازبینی امروزی بیاندازیم، بیشتر دوربین ها مجهز به آنالیتیک ویدئویی هستند تا در صورت وقوع یک رخداد، اپراتورها یک سری دستورالعمل خاص برای دنبال کردن داشته باشند؛ این کار باعث میشود که افراد قادر به رویارویی با انواع  قوانین و شرایط بازبینی باشند. این رویکرد چه بسا کارآمدتراست. در این رویکرد، دیگر اپراتورها مجبور به تماشای مداوم ویدئوهای زنده ی ضبط شده توسط دوربین ها نیستند تا بلکه با یک ناهنجاری مواجه شوند. در عوض آنها میتوانند مشغول فعالیت های پیشگیرانه ی دیگری شوند و به هنگام وقوع یک رخداد به صورت 100 درصد روی آن متمرکز شوند و پس از آن دوباره به ادامه ی کاری که در حال انجام آن بودند بپردازند.

 

 

8. مجله: چه روندهایی را در آنالیتیک صوتی پیشبینی میکنید؟ آیا موارد کاربرد و مکانهای خاصی وجود دارد که در آنها آنالیتیک صوتی ارزشمندتر از جاهای دیگر باشد؟

متخصص: این روندها مشابه روندهای آنالیتیک ویدئویی بوده و از آنجایی که در ارتباط با تکنولوژی های هوشمندتر هستند، چه بسا پیشرفت های زیادی داشته اند. در زمینه ی تشخیص تیراندازی شاهد پیشرفت های کوچکی بوده ایم. سیستم های قدیمی نیازمند سیم کشی های اختصاصی درون تاسیساتی بوده اند که این موضوع بکارگیری این راهکارها را چالش برانگیز و پرهزینه میساخت. سیستم های تحت شبکه ی جدید به مشتری اجازه میدهند که از زیربناهای تحت شبکه ی موجود خود برای بکارگیری سیستم جدید استفاده کنند؛ این موضوع مشابه زمانی است که دوربین های تحت شبکه برای نخستین بار وارد بازار شدند. آنالیتیک های صوتی را نیز میتوان در گوشه ی دوربین های تحت شبکه قرار داد و این امکان را به مشتریان داد که آنالیتیک هایی چون تشخیص تیراندازی را به آسانی و به صورت مقرون به صرفه بکار ببندند. با آسودگی بکارگیری این سیستم ها، پیش بینی میشود که در سالهای نه چندان دور آنالیتیک های صوتی جدیدی پا به بازار بگذارند و هر یک از آنها امضای صوتی خاص و منحصر به فرد خود را خواهند داشت. تشخیص حمله و تعرض یک مثال خوب است. این آنالیتیک در فضاهایی چون مکانهایی که در آنها زد و خورد صورت میگیرد یا مناطقی که صدای کمک خواستن افراد در آنها شنیده میشود کارامد است و باعث تحریک اخطاردهی به  کارکنان یا منابع امنیتی میشود تا از تحت کنترل بودن مکان موردنظر اطمینان حاصل کنند.

 

 

برگرفته از مجله Security

برچسب‌ها:
Audio Analytics, Video Analytics, surveillance systems