امنیت در مراکز مراقبت از سلامتی

وجود سیستم های قدرتمند امنیتی برای تمامی مراکز مراقبت از سلامتی یک ضرورت است؛ وجود این سیستم ها  نه تنها برای امنیت بیماران، بلکه برای کارکنان و تجهیزات پزشکی گران قیمت موجود در مراکز بهداشتی نیز حائز اهمیت است. جهت گسترش دسترسی و ارائه سرویس به صورت 24 ساعته از سوی بیمارستان ها این سیستم ها اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

 

تهدیدهای معمول برای مقابله در مراکز مراقبت از سلامتی

تشخیص تهدیدها و مسائل معمول، گام اول در ارائه بهترین راهکار است. لیست بلندبالایی از این تهدیدها وجود دارد؛ سرقت، ویرانگری و وحشی گری، آسیب به اموال، خرابکاری و کارشکنی و گروگان گیری از جمله این موارد هستند.

مقابله با تهدیدهای امنیت فیزیکی میتواند دشوار باشد، اما چرا؟ بیمارستان ها معمولا به اندازه ی محوطه یک دانشگاه بزرگ هستند و اغلب بسیاری از امکانات بیمارستان ها به لحاظ جغرافیایی پراکنده اند. همچنین پشتیبانی از دسترسی ایمن پزشکان وابسته به مراکز مختلف دشوار است؛ این پزشکان با موسسات مختلف همکاری میکنند و همین موضوع آنان را بر این میدارد که همواره برای هر یک از مکانهای مربوطه چند نشان را به همراه داشته باشند.

 

مدیریت ملاقات بیماران در بیمارستان

حتی اگر اقدامات اولیه برای مقابله با مسائلی چون دسترسی غیرمجاز صورت بگیرد، باز هم مدیریت عیادت کنندگان موضوعی حساس است. راهکارهایی چون تجزیه تحلیل های ویدئویی در عملیات هایی چون مدیریت پارکینگ به ما کمک خواهند کرد.

یک چالش پیش رو در بیمارستان ها، عیادت کنندگان هستند- برخی از آنها میتوانند تهدید ایجاد کنند. همه ی افراد باید مورد حفاظت قرار بگیرند و  این چالش در طول ꞌ ساعات پس از پایان زمان عیادت از بیماران ꞌ و در مناطق حیاطی همچون طبقات زایمان و وضع حمل، و بخش های مربوط به امراض کودکان دشوارتر است.

 

راهکار امنیتی درست در این عرصه چیست؟

نظارت تصویری امکان بازبینی اتوماتیک یا دستی برای اقدامات بازدارنده و سرکوب کننده را فراهم می آورد، اما این تنها بخشی از مسئله را حل میکند. با استفاده از سیستم کنترل دسترسی میتوان با تهدیدها به میزان بالایی مقابله کرد؛ سیستمی که به تامین امنیت بپردازد و این اعتماد را ایجاد کند که تنها پرسنل مجاز در محوطه ساختمان ها هستند.

 

جدیدترین راهکارهای موجود ، تنها با استفاده از یک کارت هوشمند، از بسیاری از اپلیکیشن های کنترل دسترسی پشتیبانی میکنند؛ از کنترل دسترسی محوطه ی پارکینگ ها، دربهای اصلی، اتاق های اورژانس و داروخانه گرفته تا احراز هویت تصویری، دستگاه های حضور و غیاب، تراکنش های لیست حقوق، و خریدهای کافه تریا تنها از یک کارت استفاده میشود.

 

همچنین این کارتها امکان تلفیق با سیستم های مدیریت ملاقات کنندگان را فراهم میسازند تا بازدهی نشاندار کردن را به عنوان بخشی از یک راهکار کامل بهینه سازی کند؛ راهکاری که از ضبط ویدئوهای زنده از بیماران و تلفیق با استاندارد بین المللی تبادل اطلاعات در علوم پزشکی (سطح هفتم سلامتHL7 ) پشتیبانی میکند.

سیستم های کنترل دسترسی اخیر نیاز به پسوردهای پیچیده را در فضاهای مراکز سلامتی کاهش داده است؛ مکان هایی که کارکنان به صورت روزانه اغلب به صورت میانگین باید 20 بار رمز را وارد میکردند تا به اطلاعات و سرویس های بیمارستان دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از سیستم های جدید، کاربر به آسانی میتواند کارت شناسایی خود را به لپ تاب، تبلت، گوشی و یا سایر دستگاه های با قابلیت NFC بزند تا به منابع شبکه ای، اپلیکیشن های ابری و سرویس های وب محور دسترسی پیدا کند. همچنین این کارتها از این امتیاز برخوردار هستند که با استفاده از تنها یک کارت میتوان دربها را باز نمود و به اطلاعات و اپلیکیشن های ابری دسترسی پیدا کرد.

 

این سیستم ها علاوه بر اینکه باعث آسودگی بازشدن دربها و دسترسی به اطلاعات میشوند، به مرتب سازی اطلاعات امنیتی و ایمنی، برآورده کردن نیازها و تضمین حریم خصوصی بیماران کمک میکند.

در کنترل دسترسی، ارائه راهکارها به تنهایی موضوع مورد اهمیتی نیست، تمکن مالی برای اجرای آنها است که در صنعت مراقبت از سلامتی اهمیت دارد.

یک راه مقرون به صرفه  برای افزایش امنیت ورودی ها، استفاده از قفل های الکترونیکی بیسیم است؛ این قفل ها درمقایسه با دستگاه های سیمی قدیمی، برای نصب آسان تر و ارزانتراند و کنترل و دید بیشتری به امنیت را در این ورودی ها  فراهم میسازند.

راه دیگر برای مورد توجه قرار دادن جنبه ی اقتصادی، نگاه به  بهبودهای عملیاتی این راهکارها است که افزون بر امنیت ارائه میکنند. سیستم های نظارت ویدئویی تنها کاربرد امنیتی ندارند، بلکه به بهینه سازی فرآیند مراقبت از سلامتی نیز کمک میکنند.

ویژگی هایی چون انتقال زنده ی رویه ها یا فایل های ضبط شده ی پزشکی، موارد کاربرد جالب و مضاعفی را از لحاظ پزشکی دارا هستند؛ به عنوان مثال، کاربردهایی نظیر اهداف آموزشی یا مشورت گرفتن از متخصصانی که درآن مکان حضور ندارند.

نکته ی حائز اهمیت درمورد ارائه ی راهکارهای امنیتی در مراکز مراقبت از سلامتی، آگاهی نسبت به انواع فعالیت هایی است که در ساختمان های مختلف بیمارستان انجام میشود. به عنوان مثال، بیمارستان های مناطق شهری در مقایسه با مناطق دیگر نیازمند توجه خاص در اقدامات مراقبتی تروما یا اورژانس هستند.

 

بخش های مختلف پزشکی، نیازهای امنیتی متفاوت

بخش اورژانس از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا مهاجمین فعال، وقایع محلی یا گروهی به بخش اورژانس آورده میشوند و در این بخش

خشونت بیمار/خانواده ها علیه پرسنل بسیار معمول است. علیرغم اینکه سعی بر توقف خشونت پیش از وقوع یا افزایش آن است، با استفاده از

روش ها و فرآیندهای قفل سازی امنیتی درست این وقایع را میتوان کنترل و از وقوع آنها جلوگیری کرد.

 

با استفاده از راهکارهای کنترل دسترسی مستقیم همچون سیستم کنترل دسترسی با کارت خوان های معتبر، قفل های الکترونیکی بیسیم، کلیدهای هشدار و سایر اجزا، امکان محدودسازی دسترسی به سایر ساختمان ها و ایمن سازی بیماران و کارکنان فراهم میشود.

 

منطقه ای با امنیت بالا را در نظر بگیرید که بیماران روانی یا افرادی با پتانسیل جنایی شدید نگهداری میشوند. در صورت فرار یکی از این افراد، عواقب ناگواری پیش خواهد آمد. برای مقابله با این شرایط، به یک سیستم هشدار از پیش کارآمد همچون دوربین های نظارت تصویری با سیستم های تجزیه تحلیل ویدئویی هوشمند نیازمندیم.

 

چنین سیستمی هرگونه حرکت غیرعادی در اطراف ساختمانها یا پنجره ها، در تاریکی محض، باران یا برف را بدون آنکه به نور اضافی نیاز داشته باشد، شناسایی میکند. الگوریتم های تجزیه تحلیل قادرند که اندازه، سرعت و جهت حرکت یک شی را تشخیص بدهند و به مرکز کنترل بازبینی در زمان حقیقی هشدار بدهند. تخشیص حرکت ویدئویی را میتوان در محیط های بسته نیز به کار بست؛ در حالت ایده آل میتوانید این سیستم را به همراه دوربین های مجهز به IR-LED (لنزهای دید در شب) که به هیچ وجه به نورپردازی اضافی در شب نیاز ندارند، استفاده کنید.

 

انتظار میرود که درخواست جهانی برای راهکارهای امنیتی مراقبتی رشد بیشتری پیدا کنند. برخلاف صنایع دیگر، صنعت مراقبت های سلامتی به صورت فعالی در حال سرمایه گذاری در زیربناهای امنیتی است؛ این سرمایه گذاری هم برای نوسازی مداوم ساختمان های فعلی و هم برای حفاظت از ساختمان های جدید انجام میشود.

 

منبع: مجله asmag

برچسب‌ها:
Security, Access Control, surveillance systems, Health care, NFC