صاحبان و اُپراتورهای اماکن تجاری، دیگر به دنبال راهکارهای امنیتی منفرد نیستند. این افراد امروزه خواهان پکیجی هستند که تمامی جنبه‌های امنیت را پوشش دهد. صاحب یا مستاجر یک ملک بودن تفاوتی در اصل مطلب ایجاد نمیکند، در اختیار قرار دادن  کارآمدترین سیستم امنیتی که ضامن ایمنی افراد و حفاظت از املاک مادی و معنوی باشد حائز اهمیت است.

کارمندان مرتکب به سرقت، سرقت مسلحانه و دزدی اطلاعات از جمله نگرانی‌های عمده هستند و شرکت ها با هدف تقویت امنیت، حفاظت از افراد و حل مسائل امنیتی در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی انجام میدهند. برای تحقق این کار، به سیستمهای حفاظت در برابر آتش، سیستمهای نظارت ویدئویی، سیستمهای کنترل دسترسی و دستگاه‌های تشخیص ورود غیرمجاز احتیاج است. در صورتی که یک تکنولوژی امنیتی در اختیار اُپراتورهای امنیتی ماهر قرار بگیرد، آن تکنولوژی میتواند میزان ریسک و خطر را به شکل قابل توجهی کاهش دهد، از ضرر و زیان جلوگیری کند و افراد را در برابر خطرات ایمن نگه دارد.

با این حال، مشکل از آنجا آغاز میگردد که کارکنان باید همیشه در مورد سیستم های مستقل و مجزا آموزش دیده باشند. اگر هر یک از قسمتهای یک سیستم امنیتی همچون، سیستم تشخیص ورود غیرمجاز، سیستمهای کنترل دسترسی و سیستمهای نظارت ویدئویی به صورت جداگانه خریداری شوند، آموزش و مدیریت آن بسیار پرهزینه تمام خواهد شد.

 

به جای قرار دادن آلارمهای ورود غیر مجاز بر یک سیستم، مدیریت کنترل دسترسی روی پایگاه داده‌ی مستقل دیگر و اجرای تکنولوژی ویدئوی دیجیتال هوشمند با تجهیزات اختصاصی آن بصورت جداگانه، تلفیق این سیستمهای مجزا تحت سیستمی خودکار و انعطاف پذیر، نیاز به سرویس، نگهداری، مدیریت و آموزش جداگانه را برای هر از این سیستمها از بین می‌برد. یک راهکار تلفیقی این امکان را به مدیران دفتر و افراد مشابه میدهد که از پیش سرمایه‌گذاری کمتری برای یک سیستم امنیتی به نسبت قدرتمندتر انجام دهند. با استفاده از چنین راهکاری نصب و آموزش یک سیستم منفرد و هزینه‌های اجرایی آن همچون سرویس و نگهداری نیز به شکل قابل توجهی کم میشود، چرا که تنها یک شرکت مسئولیت تمامی آنها را بر عهده دارد.

یک سیستم تلفیقی کارآمد و خودکار بدون وجود دستگاه‌‌های با کیفیت بالا بی‌ارزش خواهد بود. دوربینهای تحت شبکه بخش امنیتی مهمی در دفاتر، ساختمانها، راهروها و همچنین پارکینگ‌ها هستند. دوربین های تحت شبکه بخشی از راهکارهای تلفیی هستند که با استفاده از دوربینهای تحت شبکه نسل بعد میتوان کارایی این راهکارها را در فضاهای تجاری به مراتب بالاتر برد. از دوربینهای با رزولوشن بالا (دوربینهای 4K) میتوان در نظارت تصویری استفاده کرد. این دوربینهای جدید دارای پردازنده‌هایی هستند که امکان فشرده‌سازی ویدئو را داخل خود دستگاه و ارسال آن به صورت زنده از طریق شبکه‎های IP به دستگاه‌های ضبط ویدئویی تحت شبکه (NVRها) فراهم میکند؛ NVRها به صورت مرکزی ویدئوهای ضبط شده از چندین دوربین تحت شبکه را مدیریت میکند.

ویدئوهای در حال پخش را میتوان به صورت مداوم ضبط کرد و در صورت وقوع یک رخداد، فهرست‌سازی دیسک و دسته بندی زمانی، یافتن یک ویدئو را از تاریخ و زمان تنظیم شده آسانتر میسازد. به دلیل صدق  قانون حفاظت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی بر ویدئوهای نظارتی ضبط شده، نرم‌افزار مدیریت ویدئویی سیستم امکان ضبط دوباره بر قدیمی‌ترین اطلاعات را داراست.

در مواردی که برخی از نهادها نیاز به دسترسی و ذخیره‌سازی ویدئوهای ضبط شده به صورت دیجیتال برای مدت 30 روز (یا بیشتر) داشته باشند، دستگاه NVR ویدئوهای ضبط شده ی منقضی شده را به هنگام به پایان رسیدن فضای ذخیره‌سازی شبکه جایگزین خواهد کرد. به عنوان مثال، برخی از اطلاعات را نمیتوان برای بیش از 30 روز نگهداری کرد، سیستم مدیریت را میتوان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که این اطلاعات پس از 30 روز پاک شود.

چگونه این امر ممکن است؟ پشت سیستم نظارتی تحت شبکه، یک موتور آنالتیک ویدئویی هوشمند قرار دارد که بهره‌وری کارکنان امنیتی را افزایش میدهد؛ کارکنانی که وظیفه‌ی نظارت بر بسیاری از دوربینهای تحت شبکه را بر عهده دارند. این تکنولوژی میدان دید دوربین 4K را برای شناسایی الگوهای حرکتی نامتعارفی همچون بالارفتن فرد از حفاظ را بررسی میکند. آنالتیکهای ویدئویی به اُپراتورهای امنیتی اجازه میدهند که به جای نظارت بر تمام وقایع برای یافتن یک استثنا، روی مدیریت نظارت به وسیله‌ی وقایع استثنایی متمرکز شوند.

با استفاده از یک رویکرد تلفیقی در املاک تجاری، شرکتها و مستاجرینی که در چنین ساختمانهایی کار میکنند از آن بهره خواهند برد. تلفیق به معنای هزینه‌های پایینتر نصب و اجرا است، چرا که این کار احتمال خرابی سیستم و اجزای آن را از بین میبرد و امکان تسهیل عملیات امنیتی را فراهم میسازد. در نتیجه، این کار الزامات آموزش را کاهش داده و این امکان را برای اُپراتورهای امنیتی فراهم میکند که وظایف خود را با بهره‌وری بیشتری انجام دهند، این کار به نوبه‌ی خود منجر به ارتقای امنیت و ایمنی میگردد. اگر در انتهای روز به استفاده از این رویکرد نگاه بیاندازیم میبینیم که این امر شاهکاری عظیم بوده است.

 

برگرفته از مجله Securitysa

برچسب‌ها:
Access Control, NVR, surveillance systems, 4K, Video Analytics