بانک ها با پیشرفت فناوری اطلاعات غریبه نیستند. برای مثال سیستم موبایل بانک به طور گسترده مورد پذیرش و استقبال مشتریان قرار گرفته است. بانک ها و مشتریان آنان هر دو به سیستم موبایل بانک اعتماد کرده اند و تعداد کاربران این سیستم به طور پیوسته در حال افزایش است.

با این حال پذیرش تکنولوژی تحت شبکه به عنوان راه حلی برای امنیت فیزیکی علی رغم مزیت های بسیاری که می تواند در اختیار بانک ها قرار دهد چندان رایج نمی باشد. از طریق مطالعاتی که در زمینه ی سازمان های مرتبط با بانکداری انجام دادیم، به این نتیجه رسیده ایم که به طور تخمینی 90 درصد از بانکها همچنان از سیستم های آنالوگ در فرمت CIF 266 استفاده می کنند.

گذشته از این، بانک ها به عنوان کسب و کارهایی که با مقدار هنگفتی از پول سر و کار دارند در زمینه تکنولوژی امنیت فیزیکی چندان پیشتاز نیستند. این موضوع در عین اینکه شگفتی بسیاری را برمی انگیزد ما را به طبیعت محافظه کارانه بانک ها نیز رهنمون می سازد. همچنین این واقعیت که بانکها در سیستم های امنیتی خود از وضوح تصویری درجه دو استفاده می کنند نیز مایه شگفتی است.

چرخه خرید

بانک ها معمولا بر اساس بودجه 5 ساله عمل می کنند. این موضوع نیز مایه شگفتی است که بانک ها نه تنها در زمینه پذیرش تکنولوژی های جدید ، بلکه در زمینه بودجه سیستم هاي امنیتی نیز بسیار محافظه کاراند. بانک های خرده فروش  بودجه کلانی را به سیستم امنیتی خود اختصاص نمی دهند.

به علاوه سرمایه گذاری های جدید به طور خود کار به سوی سیستم های تحت شبکه روانه نمی شوند. در بسیاری از موارد ارتقای سیستم ، به معنی تغییر یک سیستم آنالوگ با کیفیت پایین به سیستم آنالوگی با کیفیت بالاتر به جاي ارتقا زیرساخت های اساسی به تکنولوژی دیجیتال و کارآمد تر تحت شبکه است.

دغدغه های کاربران نهایی

دلیل مهم بانک ها برای عدم انتخاب سیستم های تحت شبکه  به عنوان سیستم امنیتی خود این است که سیستم های آنالوگ نیازهای کنونی شان را برطرف می نمایند.

همانطور که گفته شد تراکنش های تجاری هسته صنعت بانکداری بوده و نسبت به سایر موارد در اولویت می باشند. بسیاری از شعب بانک های خرده فروش دارای فضای وسیعی نبوده و درنتیجه برعکس بانک های بزرگ، نیازمند سیستم های امنیتی پیچیده جهت دستیابی به نظارت و پايش زنده نیستند.

همچنین با توجه به مرکزیت داشتن تراکنش های تجاری به عنوان فعالیت هایی که از لحاظ قانونی اجباری هستند، فیلم های ویدئویی نیز مدارکی مانند مستندات کاغذی براي جلوگيري از تقلب خواهند بود.

تخصیص بودجه نیز، این اولویت بندی را تشديد می نماید و برای بسیاری از بانک ها با بودجه بندي فعلي سیستم های آنالوگ جهت پاسخگویی به نیاز های امنیتی و بانکی کافی است. بعلاه تردید بانک ها در این زمینه از بسیاری دلایل دیگر نيز ناشی می شود که برخی از آن ها عبارتند از: امنیت، پهنای باند و اثربخشی هزینه.

امنیت

یکی از مهم ترین دغدغه های بانک ها در رابطه با ویدئوهای تحت شبکه، امنیت فناوری اطلاعات می باشد. امنیت در زیرساخت های شبکه تراکنش، اساس عملیات بانکداری بوده و قابل درک است که بانک ها نسب به افزودن هر مورد جدیدی به شبکه سازمان خود محتاط باشند. از طرفی بسیاری از بانک ها زیرساخت های سیستم تحت شبکه را سیستمی مجزا و بالادست بر سیستم های موجود می دانند که نیازمند امنیت بخشی و یکپارچه سازی دپارتمان فناوری اطلاعات می باشد.

پهنای باند

استفاده از پهنای باند یکی دیگر از دغدغه های مهم صنعت بانکداری است. بانک ها قادر به پذيرش تداخل ترافیک اینترنتی مرتبط با کسب و کار شان نيستند چرا که کاهش سرعت تراکنش های تجاری می تواند منجر به كاهش درآمد آنان گردد. از این رو، این باور که سیستم های ویدئویی با رزولوشن بالا می توانند باعث ایجاد مشکل در امور تجاری گردند، پذیرش سیستم های تحت شبکه توسط بانک ها را به تعویق می اندازد.

اثربخشی هزینه(مقرون به صرفگی)

مانند هر تجارت دیگری، برای بانک ها نیز مقرون به صرفگی به هنگام تخصیص منابع از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مدیران امنیتی به این دلیل که باید با کمترین امکانات بیشترین کارایی را داشته باشند تمایل دارند که با استفاده از سیستم های آنالوگ و بدون نیاز به استفاده بیش از حد از بودجه، نیاز های امنیتی خود را پاسخ گویند.

بانک ها اقرار می کنند که مخالف سیستم تحت شبکه نیستند ولی در این مسیر چالش هایی و جود دارد که آنان را از اعمال این تغییر منع می کند. در واقع بانک ها نیز تمایل به داشتن سیستم های با رزولوشن بالا داشته و  این مسیر را خالی از آینده نمی بینند. هرچند در حال حاضر بسیاری به هزینه ذخیره سازی به چشم مساله ای می نگرند که نياز به حل شدن دارد .

برون سپاری تجهیزات امنیتی

برون سپاری تجهیزات امنیتی به بانک ها این امکان را می دهد که بسیاری از دغدغه های مرتبط با بودجه را رفع نمایند. این مدل بیزنسی به دلیل موضوع امنیت داده ها(اختفای داده ها) در اروپا با استقبال گرمی مواجه شد. از سوی دیگر این ایده بین بانک های آمریکا نیز مورد پذیرش قرار گرفته است.

این روند بدون به خطر انداختن کیفیت سیستم می تواند باعث کاهش هزینه مالکیت گشته و در دراز مدت منجر به صرفه جویی در بودجه بانک شود. با توجه به این که هزینه نصب این ساختار، هزینه ای یکباره است، مبلغ اجاره پرداختی مداوم، غالبا با مذاکره به مبلغی کمتر از اجاره ی اولیه کاهش می یابد. رایج ترین سیستم هایی که نیاز به تعویض خواهند داشت، دستگاه های ضبط ویدئو می باشند ولی بانک ها تحت قرارداد اجاره می توانند دوربین های خود را نیز تعویض نمایند.

هنگامی که تصاویر مگاپیکسل مفید واقع می شوند

علی رغم اینکه سیستم های آنالوگ همچنان در صنعت بانکداری متداول می باشند، بانک ها رفته رفته به پذیرش سیستم های تحت شبکه روی می آورند. بویژه پس از آگاهی از مزایای تکنولوژی تحت شبکه و  امکاناتی که به واسطه آن در اختیار بانک ها قرار می گیرد. نصب دوربین های نظارتی در لابی ها و اطراف دستگاه هاي ATM می تواند اهداف متفاوتی را در پی داشته باشد. امروزه هدف اصلی این دوربین ها پیشگیری از وقوع جرم و جنایت می باشد.

بر این اساس، تصاویر دوربین های آنالوگ برای رفع نیاز های امنیتی روزانه بانک ها کافی می باشد هرچند که در صورت وقوع سرقت کفایت نخواهد کرد. فیلم های ویدئویی نیز جهت استفاده در دادگاه حائز اهمیت می باشند. در صورت وقوع حادثه، بانک ها برای بررسی جریان وقایع و تصاویر چهره ها جهت شناسایی، به دوربین های نظارتی تکیه می کنند.

یکی از مزایای دوربین های تحت شبکه این است که این سیستم ها، حتی در شرایط نوری نامناسب قادر به تهیه تصاویر با کیفیت بالا می باشند. بانک ها دریافته اند که بهترین راه جهت پیشگیری از سرقت، قرار دادن ویدئو های با کیفیت بالا در اختیار پلیس است. چرا که سرقت، واقعه ای براي يك بار نبوده و سارقین بانک غالبا در گذشته نیز اقدام به دزدی نموده اند و در نتیجه شناسایی آنان امری حیاتی خواهد بود.

در صورت وقوع جرم، در اختیار داشتن تصویری با رزولوشن بالا از کل صحنه امکان استفاده کارآمد تر از گزینه های pan،tilt و zoom  را جهت  بررسی دقیق داده های ویدئویی فراهم می سازد. هدف اصلی دستگیری مجرمین است و با تصاویر با کیفیت پایین، نیروی پلیس قادر به شناسایی دقیق و یا استفاده از تصاویر به عنوان مدرک در دادگاه نخواهد بود. در حالی که برای مثال با دوربین های 5 مگاپیکسل،تصاویر با کیفیت مناسب و قابل استناد بوده و ارسال ویدئو های با رزولوشن بالا به ایستگاهی در دوردست مانند ایستگاه پلیس به آسانی ممکن خواهد بود. ماموران پلیس می توانند به سرعت به تصاویر قابل اطمینانی دسترسی یافته و از تعداد مجرمین و آنچه که در صحنه جرم به وقوع پیوسته (یا در حال وقوع است) جهت آغاز تحقیقات اطلاع حاصل نمایند.

تکنولوژی مگاپیکسل بانک ها را در انجام تراکنش ها جهت کاهش تخلفات یاری می دهد. به عنوان مثال با استفاده از ویدئو های تحت شبکه در رابطه با داده های تراکنشی صندوق های پول شمار یا دستگاه های ATM ،تصاویر ویدئویی مرتبط با شماره حساب یا شماره کارت اعتباری یک مشتری مشخص ، قابل جستجو و یافتن خواهد بود. این امری مهم در جهت کاهش تخلفات به شمار می رود.

بانک ها در مسیر روی آوردن به تکنولوژی تحت شبکه

استفاده های آزمایشی در جهت روی آوردن بانک ها به پذیرش تکنولوژی تحت شبکه موفقیت آمیز قلمداد گشته است. بسیاری از بانک ها اقدام به استفاده آزمایشی مانند نصب دوربین های مگاپیکسل در نواحی انتخابی می نمایند. با آگاه شدن از مزایای تصاویر با کیفیت بالا، احتمال روی آوردن آنان به تکنولوژی تحت شبکه بسیار بالا خواهد بود.

بانک ها در شرایطی که بودجه لازم برای خروج کامل از سیستم های آنالوگ موجود را نداشته باشند، در یافتن راه هایی دیگر برای کوچ به تکنولوژی تحت شبکه ناکام نخواهند ماند. به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده، بانک ها سیستم های آنالوگ خود را حفظ نموده ولی در نواحی با ریسک بالا دوربین های مگاپیکسل را جایگزین می نمایند.

در سال آینده، بازار باید شاهد افزایش قابل توجهی در استفاده از سیستم های تحت شبکه باشد. یک دلیل این است که نصب  اخیر سیستم های امنیتی در بخش بانکی به میزان فزاینده ای در زمینه سیستم های تحت شبکه بوده است. دوم اینکه زیرساخت های فناوری اطلاعات مانند LAN، در بانکها همراه با تکنولوژی رشد کرده است. از این رو هزینه و پیچیدگی سیستم های تحت شبکه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

عموما بانک ها جهت سازگاری با محیط ارتقا یافته فناوری اطلاعات و پاسخگویی به نیاز های آن ملزم به ارتقای تجهیزات خود در فواصل زمانی دو الی سه سال می باشند. این چرخه با بلوغ نظارت تحت شبکه منطبق گشته است و درنتیجه سیستم های تحت شبکه گزینه مناسبی به شمار می روند. علی رغم وجهه محافظه کار بانک ها در رابطه با تکنولوژی سیستم های امنیتی، بسیاری از سیستم های نصب شده اخیر، از سیستم های تحت شبکه می باشند.

نرخ پذیرش منطقه ای

نرخ پذیرش مناطق مختلف، قطعا  متفاوت خواهد بود. در خاور ميانه قوانین و مقررات مرتبط با عملیات بانکی به میزان قابل توجهی بیشتر است و جای تعجب نیست که بانک های این منطقه تمایل بیشتری به سیستم های تحت شبکه دارند. در خاورمیانه حتی هتل ها نیز هر دو سال یک بار سیستم های امنیتی خود را ارتقا می بخشند. این امر بیانگر این است که بانک ها مقررات سخت تری در این زمینه خواهند داشت.

ممکن است که بانک ها در حال حاضر به صورت انبوه به تکنولوژی تحت شبکه روی نیاورند اما به طور قطع چنین آینده ای را در این زمینه در نظر گرفته اند. آن ها از مزایای این سیستم ها آگاهند ولی در حال حاضر هزینه، دغدغه مهمی برایشان محسوب می شود. با این وجود، یاری رساندن به بانک ها در جهت درک نسبت هزینه به مزایای سیستم های تحت شبکه در از بین بردن تردید آنان نقش به سزایی خواهد داشت.

دوربين تحت شبکه در میان رشد بانکداری