آنالیتیک ویدئویی دیگر محدود به دسترسی انحصاری کمپانی های بزرگ با بودجه های کلان نیست. این تکنولوژی به ابزاری ارزشمند مبدل شده است که هر نوع کسب و کاری را به نهادی موثر و تطبیق پذیر تبدیل میکند. این موضوع را میتوان در برخی از صنایع علاقه مند به آنچه آنالیتیک ویدئویی ارائه میکند، مشاهده کرد.

از کلینیک های سلامتی تا مغازه های خرده فروشی و از شعب بانکی تا استادیوم های ورزشی، کسب و کارهای مختلف میتوانند مزیت آنالیتیک های ویدئویی را با چشم خود مشاهده و آن را به کار ببندند. شاید کسب و کار شما نیز در جایگاهی مشابه قرار گرفته باشد و در مورد مزایای آنالیتیک های ویدئویی شنیده باشید. حتی در صورت عدم آشنایی کامل با جزئیات این تکنولوژی، با به کارگیری آنالیتیک ویدئوی در ساختار کمپانی خود، به سرعت شاهد مزایای آن خواهید بود.

اگر بخواهیم آنالیتیک ویدئویی را به ساده ترین صورت ممکن تعریف کنیم، آنالیتیک ویدئویی به نوعی تکنولوژی اطلاق میشود که به صورت خودکار به آنالیز ویدئو میپردازد تا به جستجوی رخدادهایی بپردازد که در سیستم تعریف شده است. این تکنولوژی بسیار پیچیده تر از نصب دوربین های نظارتی بوده و شامل نرم افزاری است که از طریق لنز قادر به آنالیز آنچه ضبط شده میباشد. یکی از رایج ترین و اساسی ترین عملکردهای آنالیتیک ویدئویی، تشخیص حرکت است؛ اساسا نحوه ی کار این عملکرد به این صورت است که به هنگام حرکت یک فرد/حیوان یا غیره مقابل دوربین تحت شبکه، سیستم شروع به تشخیص آن میکند. با این حال با توجه به پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر،‌ موارد کاربرد آنالیتیک ویدئویی به سرعت چند برابر شده است.

موارد استفاده از این تکنولوژی بسته به نوع کسب و کار متغیر است. به عنوان مثال، در صورتی که یک سازمان بخواهد به دلایل امنیتی از آنالیتیک ویدئویی استفاده کند، میتواند از سیستم تشخیص شکل برای شناسایی حضور هر نوع شیء مشکوک بهره بگیرد. شاید پراهمیت ترین مسئله برای یک کسب و کار دیگر، مسئله ی ایمنی باشد، بنابراین در این مورد از سیستم تشخیص شعله و دود استفاده میشود. با این کار، سیستم میتواند در عرض 20 ثانیه یا کمتر هر گونه شعله یا دود را شناسایی کند و اخطاری از پیش را حتی به تشخیص دهنده های دود معمول ارسال کند. هر یک از این موارد از الگوریتم های پیشرفته ی تعبیه شده در سیستم های آنالیتیک ویدئویی استفاده میکنند و قابلیت های بیشتری را نسبت به قبل در اختیار کسب و کارها قرار میدهند.

شاید معروفترین مورد استفاده از آنالیتیک های ویدئویی – موردی که احتمالا بیشتر از همه بدان علاقه مند خواهید بود- قابلیتی است که این تکنولوژی برای کسب و کارها فراهم میکند تا هوش کسب و کار (تجاری) خود را افزایش دهند. دوربین تحت شبکه هایی که بهره مند از تکنولوژی آنالیتیک ویدئویی اند، میتوانند اطلاعات زیادی را در مورد چگونگی انجام یک کسب و کار، آنچه مشتریان انجام میدهند و موارد دیگر در اختیار کمپانی ها قرار دهند. آنالیتیک های ویدئویی را میتوان به عنوان سیستمی پیشرفته برای شمارش افراد استفاده کرد و تعداد افراد وارد شده به مغازه و اینکه در آنجا مشغول چه کاری هستند را مشخص کرد. ازاین تکنولوژی میتوان در سطح یک نقشه ی حرارتی استفاده کرد که با استفاده از آن میتوان مشتریان را در محیط مغازه جستجو و محل یابی کرد و اطلاعاتی پرجزئیات در مورد چگونگی چینش وسایل مغازه ارائه نمود و در نتیجه احتمال فروش کالاها را به بالاترین حد خود رساند. از از آنالیتیک های ویدئویی همچنین میتوان برای آنالیز رفتار افراد استفاده کرد و علاوه بر جستجوی مشتریان در مغازه، رفتار آنها را نیز مورد بررسی قرار داد. این قابلیت اطلاعات زیادی را مبنی بر دلیل خرید یا عدم خرید برخی ازکالاها از سوی مشتریان به دست میدهد.

تمامی این اطلاعات را میتوان برای هر چه بهتر ساختن کسب و کار استفاده نمود. به عنوان مثال، اطلاعات جمع آوری شده از رفتار مشتریان را میتوان برای طراحی استراتژی های جدید بازاریابی استفاده نمود. در چنین مواردی است که یک کمپانی میتواند از اطلاعات به دست آمده از آنالیتیک های ویدئویی استفاده و بی هیچ نقصی عمل کند.

تا حدودی میتوان گفت که تمامی این قابلیت ها بین افراد جاافتاده اند و دلیل آن قابل اطمینان تر شدن تکنولوژی آنالیتیک ویدئویی در مقایسه با گذشته است. در مقایسه با گذشته، تعداد آلارم های خطای کمتری گزارش شده و این تکنولوژی موارد کاربرد مفید بیشتری را به ارمغان آورده است. با کمک پیشرفت های موجود همچون edge computing، بسیاری از محاسبات و آنالیزها را میتوان در خود  دوربین تحت شبکه  انجام و نیاز به پهنای باند بیشتر را کاهش داد. و از آنجایی که بیشتر این فرایند به صورت اتوماتیک صورت میپذیرد، میتوان گفت که کارمندان زمان کمتری را برای مشاهده ی ویدئوها و تجزیه تحلیل صرف میکنند.

اعم از داشتن هوش کسب و کار (تجاری) بیشتر، امنیت بهبودیافته یا ایمنی بهتر، آنالیتیک های ویدئویی نشان داده اند که یک تکنولوژی ارزشمندند که تقریبا در تمامی صنایع میتوان آنها را به کار بست. حتی در صورت داشتن اطلاعات کم در مورد عملکرد این تکنولوژی، با داشتن متخصصین درست و یک ارائه کننده ی آنالتیکس ویدئویی خوب شما آماده ی بر آمدن از عهده ی چالش های موجود و بهره مند شدن از مزیت های این تکنولوژی هستید. این پیشرفت ها حقیقی اند و میتوانند شما را به جایگاه بهتری در مقایسه به رقیبانتان برسانند، در این رقابت حتی کوچکترین مزیت هم میتواند تفاوت عظیمی ایجاد کند.

برگرفته از مجله a&s

برچسب‌ها:

Video Analytics, IP camera