کاربران نهایی بیش از پیش در حال به آغوش کشیدن جهان پساکرونایی هستند. با این حال این کاربران احتیاج دارند که بین بازگشایی دوباره رو به بازدیدکنندگان و تآمین امنیت و حفظ سلامتی کارکنان خود یک توازن برقرار کنند. با توجه به این موضوع، یک سیستم مدیریت بازدیدکننده‌ی خوب می‌تواند کارآمد واقع شود.

درست است که این بیماری فراگیر هنوز هم  کاملا به اتمام نرسیده است، اما با کاهش تعداد افراد مبتلا به این ویروس و اقدامات صورت گرفته برای واکسیناسیون عمومی، کاربران نهایی یک سری مناطق بخصوص جهان بی‌وقفه به دنبال راهی برای بازگشایی هستند. به عنوان مثال، شهردار شهر نیویورک بیل دو بلاسیو اعلام کرده است که امکان دارد تا اول جولای شهر کاملا بازگشایی شود؛ از میان تمامی مکان‌های شهر، رستوران‌ها، بارها و فروشگاه‌ها می‌توانند با ظرفیت کامل بازگشایی شوند. این در حالی است که انگلستان اعلام کرده است که تسهیل محدودیت‌ها از 17 ماه می آغاز می‌شود و در این زمان اکثر فضاهای بسته و باقی فضاهای باز می‌توانند دوباره بازگشایی شوند.

مدیریت بازدیدکنندگان

زمانی که کاربران نهایی دوباره بیزینس‌های خود را بازگشایی کنند، ناگزیرند که با بازدیدکنندگان سروکار داشته باشند. از آنجایی که امکان دارد بازدیدکنندگان در معرض ویروس کرونا قرار بگیرند یا دچار آن شوند، این امر می‌تواند چالش‌برانگیر باشد. از این رو در دوران پساکرونا، مدیریت بازدیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری برای سازمان‌ها حائزاهمیت است.

بیزینس‌هایی که در حال بازگشت به کار خود هستند، بیشترین مسئولیت را در قبال تضمین سلامتی و ایمنی کارکنان دارند؛ این کار با مجاب کردن بازدیدکنندگان به عبور از فرآیند مانیتورینگ و بازبینی انجام می‌شود که شامل موارد زیر می‌شوند:

تمامی این اقدامات جهت محدودسازی تعامل با کارکنان انجام می‌شود.

شرکت‌ها همچنین باید این موضوع را در نظر بگیرند که آیا به صدور یا عدم صدور اجازه‌ی ورود بازدیدکنندگان ادامه بدهند یا خیر. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها به پیش-ثبت‌نام پیشرفته احتیاج خواهند داشت تا از قبل بتوانند مجوز ورود صادر کنند، بازبینی کنند و برنامه‌ریزی کنند که چه کسی و در چه زمانی در محل حضور داشته باشد. بدین شکل زمانی که بازدیدکننده از راه می‌رسد، کاملا و به دقت موردبررسی قرار می‌گیرد و مجوز برای ورود دریافت می‌کند.

ساختار یک محیط کاری متغیر نیز مدیریت بازدیدکنندگان را حائزاهمیت می‌کند. با تأکید بیشتر روی برنامه‌ریزی‌های کاری هیبریدی/انعطاف‌پذیر و بالا رفتن بکارگیری کارکنان و قراردادهای احتمالی، در آینده شاهد محیط‌های کاری پیچیده‌تری خواهیم بود. این بدان معناست که دیگر توده‌ای از افراد «شناخته شده» یا «امن» وجود نخواهد داشت، بلکه یک گروه شیفتی وجود خواهد داشت که انواع متغیری برنامه‌ی زمانی دارد. امنیت فیزیکی، همچون امنیت سایبری به یک رویکرد اعتماد-صفری احتیاج دارد که در آن همه‌ی افراد یک مراجع هستند و باید همچون یک ریسک و خطر با آنها رفتار شود.

سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان (VMS) می‌توانند به کمک شما بیایند

اینجاست که سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان می‌توانند به ایفای نقش بپردازند و به کاربران نهایی کمک کنند تا بیزینس‌های خود را به روی بازدیدکنندگان بازگشایی کنند و در عین حال یک محیط امن و سالم را حفظ کنند. نصب یک سیستم مدیریت بازدیدکننده به شما کمک می‌کند تا به بازدیدکنندگان، پیمانکاران و کارکنان خود این تضمین را بدهید که بیزینس شما سلامتی و امنیت محیط کاری را جدی می‌گیرد. یک سیستم یکپارچه در اقدامات فعلی جا می‌گیرد، تداخل و وقفه را به حداقل می‌رساند و در نهایت باعث بهبود عملیات‌های روزانه می‌شود.

امنیت و اعتماد کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است و فقط از طریق بکارگیری یک سیستم فکر شده امکان‌پذیر است. همچنین دسترسی به این سیستم باید آسان باشد، امکان هماهنگی تیمی را فراهم کند و باعث تداخل در انجام کار شود. سیستم‌های مدیریت بازدیدکننده می‌توانند به کارکنان کمک کنند تا با خیال راحت و در امنیت، میهمانان و همکاران خود را به محل کارشان بیاورند. ابزارهای دنباله‌روی تماسی که مطابق با دستورالعمل‌های بهداشتی و سازوکار محیط‌های کاری هستند، تضمین می‌کنند که تمامی افرد حاضر در محل امنیت داشته باشند و از آنها محافظت شود.

دردوران پس از کرونا، گروهی که به صورت ویژه می‌تواند از مزیت‌های سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان بهره‌مند شود، کاربران نهایی فعال در بازارهای برخی از صنایع هستند.

(مدیریت بازدیدکنندگان با استفاده از) راهکارهای کد QR، به ویژه در ساختمان‌هایی کارآمد هستند که به صورت مرتب بازدیدکنندگان متعددی دارند و مجبورند که دسترسی به مناطقی با سطوح مختلف محدودیت را مدیریت کنند. چنین جایی می‌تواند یک ساختمان مشترک باشد که به عنوان مثال دارای محدوده‌هایی با میز مشترک برای کارکنان آزاد یا دانشجویان و همچنین دفاتر استارت-آپی باشد؛ ساختمانی که باید متضمن ورود برخی افراد خاص در طول ساعات کاری یا ساعات درسی باشد و دفاتر آن باید امن و ایمن باشد.

از دقیقا همین راهکار کم-تماس می‌شود به عنوان افزاینده‌ی نیرو در بیمارستان‌ها استفاده کرد؛ اما این کار چگونه انجام می‌شود؟ با کاهش نقاط تماس مشترک (به عنوان مثال کیپدها) که در آن نقاط، میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌توانند بین بازدیدکنندگان، مسافران و کارکنان منتقل شوند. در جهان پساکرونایی که فرشندگان اجازه دارند دوباره درب‌های خود را بگشایند، سیستم‌های کنترل دسترسی می‌توانند به عنوان بخشی از فرآیند مدیریت بازدیدکنندگان زمینه را برای ساعات باز بودن بیشتر و خودکار فراهم کنند. با کمک یک سیستم تحت شبکه IP واحد، فروشگاه‌ها می‌تواند یک کد QR پرینت شده را در قسمت ورودی خود ارائه کنند، جایی که مشتریان می‌توانند با کمک یک آیدی الکترونیکی خودشان را معرفی کنند و وارد فروشگاه شوند.

از سیستم‌های بدون تماس تا سفارشی‌سازی

سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان امروزی چنان تکامل پیدا کرده‌اند که دیگر بیش از راهکارهایی جایگزین کاغذ و مداد عمل می‌کنند. مخصوصا اینکه این سیستم‌ها ویژگی‌هایی دارند که نیازهای پساکرونایی کاربران را برآورده می‌سازند. این ویژگی‌ها بدین شرح هستند:

بدون تماس بودن: در حال حاضر تمامی سیستم‌های امنیتی در تلاش برای بدون تماس شدن هستند. سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان هم از این امر مستثنی نیستند. ورود به سیستم بدون تماس از طریق گوشی موبایل شخصی یک کاربر. این سیستم‌ها باید برای استفاه آسوده باشند و در عین حال باید چنان پیچیده باشند که بتوانند مشابه یک سیستم مدیریت بازدیدکننده‌ی تمام و کمال عمل کنند.

یکپارچه‌سازی با سیستم مانیتورینگ سلامتی و بهداشت: بسیاری از کاربران تا به الآن سیستم‌های مانیتورینگ سلامتی بازدیدکنندگان را به کار بسته‌اند، سیستم‌هایی که حالا می‌توانند با سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان تلفیق شوند. بیزینس‌هایی که به دنبال پیروی از توصیه‌های مراکز مبارزه با بیماری (CDC) هستند تا دمای بدن هر یک از بازدیدکنندگان را مانیتور کننند، می‌توانند پذیریش بازدیدکنندگان را با توجه به یک آستانه‌ی دمایی قابل پیکربندی به صورت خودکار مدیریت کنند. در صورتی که دمای بدن یک بازدیدکننده بیشتر از این آستانه باشد، سیستم مدیریت بازدیدکننده به صورت خودکار مانع ورود آنها می‌شود.

سفارشی‌سازی قدرتمند: در آخر هم باید گفت که سیستم‌های مدیریت بازدیدکنندگان حالا به شدت مطابق با نیازهای پساکرونایی مختلف سفارشی‌سازی شده‌اند. ابزارهای مدیریت بازدیدکنندگان باید قابلیت‌های سفارشی‌سازی کم‌کد (یک پلتفرم توسعهٔ کم کد، نرم‌افزاری است که یک محیط توسعه نرم‌افزار را، مبتنی بر واسط و پیکره بندی گرافیکی، به جای محیط‌های سنتی برنامه‌نویسی، برای برنامه نویسان فراهم می‌سازد) را برای مدیران فراهم کنند تا از نیازهای ناشناخته‌ی آینده پشتیبانی کنند. به عنوان مثال، پس از شیوع این بیماری واگیردار، مشتریان شرکتی از این پلتفرم برای رسیدگی به نیازهای کنترل سلامتی کارکنان استفاده کردند؛ این نیازها شامل گواهی‌های سلامتی، مدرک واکسیناسیون و مدیریت ظرفیت می‌شوند. فروشندگان پیشگام امنیتی باید امکان اعمال اصلاحات آسان بر روی ابزارهای خود را فراهم کنند تا سازمان‌ها پاسخگوی دغدغه‌های تازه‌ای چون تصدیق بیمه، وضعیت دورکاری و کار از منزل و سایر نیازهایی باشند که هنوز تعریف نشده‌اند.

منبع: مجله‌ی a&s