تمامی افراد علاقه‌مند به دوربین‌های امنیتی IP روزی با سرواژه‌ی «ONVIF» برخورد خواهند داشت. این سرواژه رازورمزهای فراوانی را پشت خود دارد و فهم کامل آن شاید دشوار باشد. در این مقاله به توضیح و پرده‌برداری از تصورات غلط رایجی خواهیم پرداخت که حول این سرواژه وجود دارند.

ONVIF (انجمن ارتباط باز ویدئویی شبکه) یک انجمن جهانی و شرکتی باز است که جهت استانداردسازی صنعت دوربین‌های نظارتی IP پایه‌گذاری شد. این انجمن چندین دسته‌بندی را برای تطابق و سازگاری سیستم‌ها ایجاد کرده است؛ با کمک این دسته‌بندی‌ها شرکت‌ها راحت‌تر می‌توانند به تولید محصولاتی بپردازند که با محصولات سایر تولیدکنندگان سازگار باشند.

بیشتر اوقات مشتریان فریب تبلیغات زیاد و غلوآمیز موجود در مورد سیستم‌های ONVIF را می‌خورند؛ طبق این تبلیغات، هر دستگاهی که دارای برچسب “ONVIF”  باشد قادر به کار با هر چیزی خواهد بود که مدعی مطابقت با ONVIF است. تولیدکنندگان خرده‌پایی که روی بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری اندکی می‌کنند یا اینکه به کل این بخش را در نظر نمی‌گیرند، راهکارهای چیپستی ارزان‌قیمتی را داخل پوشش دوربین خود جاگذاری می‌کنند؛ این تولیدکنندگان مدعی می‌شوند که محصولاتشان مطابق با پروتکل ONVIF هستند و باید با هر دستگاه ضبط ONVIF NVR کار کنند. حال آنکه این موضوع به هیچ‌وجه حقیقت ندارد.

حق چنین تولیدکنندگانی است که به آنها نام مونتاژکار داده شود، چرا که این تولیدکنندگان فاقد هرگونه سرمایه‌گذاری روی توسعه‌ی محصولات خود هستند. با یک سرچ و جستجوی ساده در آنلاین شاپ‌هایی چون آمازون و نیواِگ یا علی اکسپرس می‌توانید ببینید که تمامی آنها یک راهکار دوربین IP ارزان مشابه را می‌فروشند.

این کار پیدا کردن دوربین امنیت مناسبی که قادر به کار با سیستم شما باشد را می‌تواند به یک نقطه‌ی عطف یادگیری در مسیرتان تبدیل کند تا به یک مصرف‌کننده‌ی حرفه‌ای(توصرف‌کننده) دوربین‌های امنیتی تبدیل شوید. «توصرف کننده» ترکیبی از کلمات تولید‌کننده و مصرف‌کننده می‌باشد. به فردی اطلاق می‌گردد که از نظر بازار یک مشتری حرفه‌ای است و از لحاظ اقتصاد مصرف‌کنند‌ه‌ای‌ست که در تولید محصول نهایی به نحوی دخالت داشته ‌است. نقش توصرف‌کننده در تولید محصول نهایی می‌تواند به صور مختلف مانند طراحی، سفارشی‌سازی یا انجام مرحله‌ای از کار باشد.

دوربین من سازگار با ONVIF است، آیا عملکرد خواهد داشت؟

در بیشتر موارد چیزی که عاید شما می‌شود یک ویدئوی ضبط‌شده از یک دوربین ONVIF است و بس، بدون هیچ ویژگی خاص دیگری! ویژگی‌هایی چون تشخیص حرکت، صدا، نمایش از راه دور، تنظیمات دوربین و کنترل PTZ از جمله ویژگی‌هایی هستند که کارکرد نخواهند داشت، حتی اگر روی یک دوربین IP برچسب «تطابق با پروتکل ONVIF» خورده باشد.

هر شرکتی که شما خرید خود را از آنها انجام می‌دهید، می‌تواند مدعی شود که تجهیزاتش مطابق با پروتکل ONVIF هستند، حال آنکه چنین ادعایی گمراه‌کننده و نادرست است. تنها راه موجود برای آگاهی از صحت چنین امری، تست کردن دوربین ONVIF شما با DVR یا NVR مستقلی است که قصد استفاده از آن را دارید.

نسخه فریمورهای مختلف روی دوربین و دستگاه‌های ضبط، سطوح مختلفی از سازگاری را ارائه می‌کنند؛ با توجه به این موضوع، پاسخ‌دهی به چنین سوالی هم برای تولیدکنندگان دوربین‌ها و هم برای تولیدکننندگان دستگاه‌های ضبط غیرممکن است، مگر اینکه دقیقا همان مدل دوربین و دستگاه ضبط قبلا با یکدیگر تست شده باشند و کار کرده باشند.

از کجا باید فهمید که از چه دوربین‌هایی با سیستم خود می‌توانم استفاده کنم؟

یک حساب سرانگشتی خوب نشان می‌دهد که باید به هنگام خرید از شرکت‌های مختلف، جانب احتیاط را رعایت کرد. همچنین می‌توانید با شرکتی که دستگاه ضبط‌کننده‌ی خود را از آن خریداری نموده‌اید، تماس بگیرید و ببینید که آیا دستگاه ضبط این شرکت از دوربین‌های موردنظر شما پشتیبانی می‌کند. 

اینکه بخواهید یک دوربین ONVIF خریداری کنید و انتظار داشته باشید که بدون انجام تحقیق و پژوهش درست اولیه، این دوربین با دستگاه NVR شما کار کند، احمقانه است. توقع این را نداشته باشید که یک دوربین ONVIF خریداری کنید و این دوربین با یک سیستم دوربین امنیتی کار کند، مگر اینکه چنین کارکردی توسط شرکتی که از آن خریداری می‌کنید یا بالعکس تأیید شده باشد.

به عنوان یک مصرف‌کننده، ONVIF چه تأثیری روی من دارد؟

هدف این مقاله این نیست که شما را به عنوان یک خریدار بترسانیم و بگوییم که فقط از یک شرکت خاص خرید خود را انجام بدهید. هدف این مقاله این است که شما را نسبت به وجود محدودیت‌هایی در مورد تطابق با پروتکل ONVIF آگاه سازیم؛ محدودیت‌هایی که اگر نادیده انگاشته شوند، می‌توانند به اشتباهی پرهزینه بیانجامند. درست است که به هنگام انتخاب یک تأمین‌کننده، هریک از خریداران معیارهای ارزیابی مختلفی دارند، اما چیزی که خیلی رایج است موضوع هزینه‌ی یک سیستم است.

هنگامی که تنها معیار ما برای انتخاب یک سیستم موضوع هزینه باشد، این امر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات و سردردهایی شود، مخصوصا زمانی که در تلاش برای یافتن یک راهکار ضبط قابل‌اعتماد هستیم. به هنگام گرفتن تصمیمات مربوطه به خرید، این موضوع حائزاهمیت است که انواع دوربین‌های موجود یک فروشنده را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که یک راهکار ضبط مستقل و سازگار وجود دارد. 

چگونه می‌توانم دوربین‌های ONVIF IP را به یک NVR از دنیای دوربین‌های مداربسته متصل کنم؟

اگر دوربین ONVIF IP شما موردتایید پرسنل فنی باشد، بنابراین به محض پیکربندی دوربین و NVR شما برای قرارگیری در یک شبکه‌ی محلی واحد، افزودن این دوربین به یکی از دستگاه‌های ضبط NVR کار آسانی خواهد بود.