آنالیتیک‌های ویدئویی تا به الان به بخش لاینفکی از سیستم‌های نظارت تصویری در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند. در زمینه‌ی حمل‌و‌نقل عمومی، تلفیق و گنجاندن آنالیتیک‌های ویدئویی با توجه به مشکلات مربوط به نصب و بکارگیری آنها اندکی آهسته‌تر بوده است. با این وجود، اپراتورهای بیشتر و بیشتری امکان استفاده از آنالیتیک‌ها را برای امنیت پیشگیرانه و هوشمندی بیزینسی موردتوجه قرار می‌دهند.

اما یک سری اقدامات بسیار خوب وجود دارند که می‌توان به هنگام بکارگیری راهکارهای آنالیتیک ویدئویی برای سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی در پی گرفت. این مقاله به مصاحبه با سه نفر از متخصصین این صنعت می‌پردازد و از آنها می‌خواهد که نظرات خود را به اشتراک بگذارند؛ موضوع این گفتگو در این مورد است که نصاب‌ها و مشتریان چگونه باید بهترین نتیجه را از راهکارهای آنالیتیکی سوار‌شده روی وسایل نقلیه‌ی خود بگیرند.

یکی از مسائل بسیار مهمی که همیشه مطرح است، تعریف دقیق و مناسب این مسئله است که نیاز و هدف نهایی اپراتور چیست. چه چیزی را می‌خواهید به دست آورید؟ آیا آنالیتیک‌های ویدئویی بهترین ابزار برای رسیدن به این هدف هستند؟ اگر ابزاری وجود دارد، چه ابزار(ها)یی باید با سیستم ترکیب شوند؟ بدترین دشمنی که آنالیتیک‌های ویدئویی دارند، این باور است که «یک ابزار واحد، مناسب همه چیز است.»

این حرف که «دوربین‌ها را نصب می‌کنیم و بعد می‌بینیم که با تجزیه‌و‌تحلیل محتوای ویدئویی VCA به چه می‌رسیم»، قاتل نهایی محتوای ویدئویی و آنالیتیک‌هاست! برنامه‌ریزی بادقت و تعریف درست انتظارات و مشخصات، کلید بکارگیری یک سیستم آنالیتیک ویدئویی موفق است.

با استفاده از هوش مصنوعی AI، استفاده از آنالیتیک‌های ویدئویی به شکل قابل‌توجهی ارتقاء پیدا می‌کند. هوش مصنوعی چیزی نیست که فورا به چشم خیلی مشهود باشد یا اینکه «سروصدا ایجاد کند». این تکنولوژی یک مکانیسم عمیق است که آنالیتیک‌های ویدئویی را به شکل هنگفتی قدرتمند و قوی می‌سازد و از اهرم این آنالیتیک‌ها به عنوان مولفه‌ای مهم و قابل‌اعتماد استفاده می‌کند.

فراتر از هر چیزی باید اطمینان حاصل کنید که محصول انتخابی، نیازهای شما و مشتریان شما را پاسخگوست، بدون اینکه این محصول بیش از حد تحت‌تأثیر عباراتی چون هوش مصنوعی یا یادگیری عمیق باشد. هنوز هم بهترین راهکار، راهکاری‌ست که مشکلات مشتریان شما را حل می‌کند.

نکته‌ی مهم دیگری که باید در نظر گرفت، شرایط محیطی و تطابق استفاده از این محصولات با توجه به این شرایط است. علاوه بر این برای تکمیل کل این طرح، مدیریت منابع دوربین برای اجرای عملیات‌های کارآمد در محل ضروری است.

پیش از شروع پروژه و پیش از برنامه‌ریزی برای پروژه‌ی خود، باید در مورد چیزی که می‌خواهید به دست آورید، خیلی شفاف برخورد کنید. باید تعریف کنید که چه داده‌ای می‌خواهید از آن بیرون بکشید؟

مثلا اگر هدف شما شمارش تعداد افراد داخل یک قطار است، محل قرارگیری دوربین و تجهیزات را ویژه‌ی این هدف برنامه‌ریزی کنید. نباید از دوربین‌های موجود و سیستم‌های موجود استفاده کنید، چون اغلب اوقات محل قرارگیری دوربین شاید درست نباشد و شاید دوربین موردنظر برای این نوع کاربرد مناسب نباشد.

بنابراین معمولا باید دوربین‌هایی اختصاصی برای آنالیتیک‌های ویدئویی نصب کنید. به همین خاطر برای داشتن یک برنامه‌ی ایده‌آل، باید از قبل بدانید که چه کاری می‌خواهید بکنید.

برآورده‌سازی نیازها در دوران شیوع کووید-19

شیوع ویروس واگیردار کووید-19 نیز در افزایش تقاضا ایفای نقش نموده است. تجهیزات روی وسایل نقلیه چیزی نیست که بشود در عرض یک هفته یا یک ماه برایش تصمیم‌گیری کرد یا نصب نمود، چرا که چندین محدودیت در این فرآیند وجود دارد، حتی اگراین فرآیند برای تجهیزات روی زمین اندکی ساده شده باشد. اما سوالات جدیدی مطرح می‌شوند که کاملا به کووید-19 ارتباط دارند، به عنوان مثال، «تشخیص ماسک» یا «اندازه‌گیری فاصله».

اما در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، اپراتورهای خطوط ریلی و آژانس‌های ترابری قطعا می‌خواهند که  سیاست‌های امنیتی و ایمنی خود را به صورت پویا ارتقاء بدهند تا اطمینان و اعتماد افراد را نسبت به اینکه چطور آژانس آنها با این ویروس همه‌گیر دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، بازیابی نمایند.

پخش زنده در واگن‌ها، شمارش مسافرین و مدیریت ازدحام در مرکز توجه هستند. علاوه بر این، تی.اف.تی‌ها و ال.سی.دی‌های درون فضای بسته و فضای باز و روی وسایل نقلیه را می‌توان به پی.اس.اِی‌های برنامه‌ریزی شده، گزارشات بهداشتی به صورت زنده و دستورالعمل‌های ایمنی و سلامتی برای رانندگان تجهیز کرد و داده‌های به دست آمده به صورت همزمان با وقوع رخداد را می‌توان به صورت طرح‌های گرافیکی هوشمند ارائه کرد؛ با کمک این طرح‌ها رانندگان می‌توانند در مورد قطارها و اتوبوس‌هایی که باید تهیه کنند تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند.

افراد به دنبال ابزارهای تکنولوژی هستند که در برآورده‌سازی الزامات قانونی به آنها کمک کنند تا به بیزینس‌های خود بازگردند. این ابزارها شامل ایجاد طرح‌های بهداشتی و علاوه بر آن و فراتر از هر چیزی، حفاظت از کارکنان آنها می‌شوند. هنگام در نظر گرفتن بهترین اقدامات در طول دوران شیوع کرونا، نصاب‌ها و مشتریان باید مطمئن شوند که راهکار مربوطه چنین نیازهایی را برآورده می‌سازد.

منبع: مجله a&s