جهان هنوز هم در اثنای دست و پنجه نرم کردن با ویروس واگیردار کووید-19 است و هیچ کس به صورت قطعی نمی تواند بگوید که این وضعیت تا کی ادامه دارد. با وجود این شرایط، اثرات کووید-19 را میتوان روی هر بازار و صنعتی، از جمله ساختمان های هوشمند مشاهده نمود. علیرغم دشواری پیش بینی اثرات دراز-مدت این ویروس واگیردار، متخصصین امنیتی و شرکت های فعال در حوزه ی پژوهش در بازار هنوز هم در حال سبک سنگین کردن بازار هستند تا ببینند که در این بازار چه چیزی برای آینده ی ساختمان های هوشمند وجود دارد.

کووید-19 در حال تغییر نوع سرمایه گذاری ما

این ویروس واگیردار احساس نیاز به سیستم های هوشمند را افزایش داده است. از آنجایی که فاصله گذاری اجتماعی به یک قاعده تبدیل شده است، چیزهایی چون سیستم های مدیریت بازدیدکنندگان به شدت در حال اهمیت یافتن هستند. درست است که در گذشته این سیستم ها غیرضروری انگاشته می شدند، اما ویروس واگیردار کرونا باعث شده است که کنترل جریان ورود و خروج بازدیدکنندگان به یکی از مهم ترین مسائلی تبدیل شود که ساختمان ها به مدیریت درست آن احتیاج دارند.

از آنجایی که بسیاری از شرکت ها در تقلا برای ادامه ی بیزینس خود هستند، انجام سرمایه گذاری کار آسانی نیست. با این حال آن دسته از افرادی که نیاز به سرمایه گذاری را متوجه شده اند، شاهد پتانسیل گسترده ی نرم افزارهای ساختمان هوشمند هستند. با کمک این نرم افزارها افراد می توانند تمامی سیستم های موجود در پلتفرم یک ساختمان هوشمند را با یکدیگر تلفیق و یکپارچه کنند و در عین حال با همان پلتفرم به مبارزه با مسائل و مشکلات ایجاد شده به خاطر ویروس کووید-19 بپردازند.

علاوه بر این، از آنجایی که بسیاری از بیزینس ها مدل نیروی کار مجازی که مدلی دراز-مدت تر به حساب می آید را اتخاذ کرده اند، سرمایه گذاری روی اپلیکیشن های امنیتی هوشمند می تواند به مدیریت مجموعه ها کمک کند تا برای اهدافی چون تعیین میزان استفاده از یک فضا یا اتخاذ تصمیمات مربوط به ملک خود، به ارزیابی میزان استفاده از مجموعه ی خود بپردازند.

نیاز به راهکارهای انعطاف پذیرتر و پایدارتر

یکی از تأثیرات دراز-مدت ویروس کووید-19، ایجاد نیاز به راهکارهای انعطاف پذیرتر و پایدارتر خواهد بود.

صاحبین ساختمان های تجاری باید روی یافتن تکنولوژی هایی تمرکز کنند که به آنها کمک میکند تا در عین رعایت دستورالعمل های بهداشتی، مجموعه های خود را دوباره بازگشایی کنند. با این حال، چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که این افراد به جستجوی راهکاری بپردازند که در چند سال آینده و زمانی که دیگر مقررات مربوط به این ویروس واگیردار وجود خارجی ندارد، نیاز به برداشته شدن و جایگزینی نداشته باشد.

به عنوان مثال یک برج اداری بزرگ را در نظر بگیرید. در ساختمانی این چنینی معمولا هر روزه هزاران نفر وارد آنجا شده و از آنجا خارج می شوند. در طول حضور این ویروس واگیردار، بکارگیری دوربین های هوشمند مجهز به آنالیتیک های ویدئویی هوشمند می تواند به رعایت کنترل تعداد افراد حاضر در ساختمان، فاصله گذاری اجتماعی و همچنین اطمینان حاصل نمودن از وجود ماسک بر صورت افراد کمک کند.

اگر بخواهیم به کاربردهایی دراز-مدت تر و فراتر از کووید-19 بپردازیم، همین دوربین ها می توانند به بهبود طراحی ساختمان و لابی ها کمک کنند. اما از چه لحاظ؟ از لحاظ محل قرارگیری مبلمان یا برداشتن موانعی که در مناطق با ترافیک بالا ایجاد تنگنا می کنند.

در گذشته، دوربین های امنیتی برای یک هدف کاربرد داشتند و آن جمع آوری اطلاعات بود. حال، به خاطر افزایش قدرت پردازش، این سیستم ها قادر به آنالیز و تحلیل آن اطلاعات هم هستند. بیشترین چیزی که از دست آنالیتیک های ویدئویی هوشمند بر می آید، کمک کردن به مدیریت راحت تر و کارآمد تر ساختمان هاست؛ به همین خاطر است که الآن زمان ایده آلی برای مالکین و متصدیان ساختمان های تجاری است تا روی جدیدترین تکنولوژی های توسعه یافته در دنیای اینترنت اشیاء (IoT) سرمایه گذاری نمایند.

در بازار چه چیزهای دیگری برای ساختمان های هوشمند وجود دارد؟

خوشبختانه برای بازار ساختمان های هوشمند، پژوهشگران بازار پیش بینی می کنند که به احتمال بالا کووید-19 باعث افزایش سرعت بکارگیری تکنولوژی های ساختمان هوشمند و تجهیزات متصل مربوط به آن می شود. این امر بیشتر به خاطر طرح دستورالعمل های جدید در نتیجه ی کروناویروس و قابلیت تکنولوژی های ساختمان هوشمند برای کمک به بکارگیری و بازبینی این قوانین حاصل شده است و در عین حال به ارتقاء دادن کارایی ساختمان ها کمک می کند.

افزایش سرمایه گذاری ها روی دستگاه ها و پلتفرم های متصل به اینترنت اشیاء (IoT) نیز امکان پذیر است. این افزایش سرمایه گذاری به دو چیز ارتباط دارد:

1.         به نیاز صاحبین و مدیریت مجموعه ها به دسترسی به داده های همزمان با وقوع رخداد مربوط به ساختمان خود (به عنوان مثال، مناطق پاک در مقابل مناطق آلوده، کیفیت هوا و غیره.)

2.         به کارکنان و بازدیدکنندگانی که ممکن است از طریق اپلیکیشن های موبایلی یا کارپوشه های عمومی مایل به دسترسی به این اطلاعات باشند.

برگرفته از مجله a&s

برچسب‌ها:
کووید-19, ویروس کرونا, کرونا, ساختمان هوشمند, دوربین IP, دوربین تحت شبکه, دوربین مدار بسته, دوربین مداربسته تحت شبکه, آنالیتیک, آنالیتیک ویدئویی, سیستم های نظارتی, فاصله گذاری اجتماعی, راهکار امنیتی, راهکارهای هوشمند, امنیت, اینترنت اشیا, IOT