با اعمال محدودیت های عظیم دولت کشورهای مختلف برای مبارزه با کووید-19، محافظت از پیرامون فضاهای تجاری که معلوم نیست برای چه مدتی بسته خواهند ماند، اهمیت پیدا کرده است. مغازه های خرده فروشی، رستوران ها، دفاتر اداری و سایر بیزینس ها احتیاج دارند که بدانند در این شرایط باید از چه نوع سنسورها و راهکارهای امنیتی پیرامونی استفاده کنند.

در شرایط این چنینی، با رکود اقتصادی و محدودیت های قابل توجه اعمال شده روی گردهمایی های تجاری و عمومی، ممکن است که افراد کارهایی انجام دهند که به صورت معمول انجام نمیدادند.

در شرایط حال حاضر، ما شاهد ورودهای مشکوک بیشتری در مقایسه با حالت عادی همیشه هستیم که این موضوع احساس نیاز به حفاظت از فضاها، کالاها و تجهیزات سازمان ها را حائزاهمیت تر از گذشته نموده است.

از دیتکتورهای تشخیص حرکت پیرامونی تا آنالیتیک های ویدئویی

برای کابردهای امنیتی داخلی میتوانید دستگاه های تشخیص حرکت و آنالیتیک های ویدئویی دنباله روی افراد را به زیربناهای نظارتی موجود خود اضافه نمایید. این آنالیتیک ها می توانند پرسنل امنیتی را نسبت به وقوع فعالیت های غیرمجاز آگاه سازند و سازوکارهای کنترل دسترسی را بهبود ببخشند، یا اینکه خیلی ساده، کارکنان را نسبت به وقوع فعالیت هایی از این دست در مناطق با ارزش بالا باخبر کنند.

برای موفق عمل کردن و جلوگیری از نرخ های بالای آلارم های خطا، راهکارهای آنالیتیک ویدئویی باید به صورت کاملا هوشمند بین فعالیت های بیزینسی موردانتظار، رفتارهای مشکوک و اتفاقات بی خطر تمایز قائل شوند؛ این اتفاقات بی خطر شامل مواردی چون روئیت سایه ها، تغییرات نوری و حرکات تابلوهای تبلیغاتی میشود که سیستم های تهویه آنها را ایجاد میکنند. در ساختمان های به سبک انبار، مانیتورینگ و بازبینی کل منطقه که شامل دیوارهای بیرونی مجهز به دوربین های ویدئویی میشود، این کار میتواند چالش برانگیز باشد. در این شرایط، سنسورهای تشخیص ورود غیرمجازی که اقدامات صورت گرفته برای عبور فیزیکی از دیوارها و سقف ها را شناسایی میکنند، مفید واقع میشوند.

در فروشگاه های با کالاهای گران قیمت، سارقان ممکن است که درب ها و پنجره ها (که حضور سنسورهای امنیتی قابل پیشبینی است) را نادیده بگیرند و خیلی راحت یک دیوار یا یک سقف را خراب کنند و از همانجا وارد شوند. سنسورهای ورود غیرمجاز ساختمان ها میتوانند این حملات را شناسایی کنند و نیروهای امنیتی را مدت ها پیش از آنکه سارقین موفق به دسترسی شوند، باخبر کنند.

انواع سنسورهای امنیت پیرامونی مورد استفاده

با پیشرفت تکنولوژی و ورود محصولات جدید به بازار، اغلب برای مشتریان این سوال پیش می آید که چه دستگاه ها و سنسورهایی متناسب با نیازهای آنها خواهند بود. برای تضمین حفاظت مطمئنه، دانستن اینکه چه نوع سنسوری برای حفاظت پیرامونی مناسب است، سوال به جایی تلقی میشود. در اینجا به ذکر لیستی از این موارد می پردازیم:

1. اسکنر موجودی کالا: با متصل کردن داده های مربوط به موجودی کالاهای اسکن شده به وسیله ی تصاویر ویدئویی نظارتی از طریق پلاگین های نرم افزاری اجرای TCP/IP، سازمان ها میتوانند شمارش دقیقی از موجودی کالاهای خود داشته باشند، که این خود پیش شرطی برای تأمین امنیت یک محل و برنامه های کاهش ضرر و زیان است.

2. تشخیص حرکت ویدئویی (VMD): بدون نیاز به افزودن دوربین ها یا سایر تجهیزات جدید، روئیت هرگونه حرکت را در طول بسته بودن بیزینس های مختلف تشخیص دهید. تشخیص حرکت ویدئویی یا VMD برای فضاهای داخلی که فاقد تاثیرات فضاهای بیرونی همچون چراغ جلوی خودروها یا حرکت گیاهان هستند، ایده آل میباشد.

3. آنالیتیک های دنباله روی افراد: با استفاده از مانیتورینگ و بازبینی ورود افراد از جهات مشخص و در بازه های زمانی خاص، از حفاظت از مکان های با ریسک بالا و ارزش بالا اطمینان حاصل نمایید. آنالیتیک های دنباله روی افراد برای فضاهای بازی چون بازبینی پشت بام ها، ورودی ها و محوطه ی پارکینگ ها که در آنها تأثیرات محیطی، همچون حرکت ماشین ها، باد، باران و گیاهان حس میشود، آیده آل هستند.

4. سیستم های کنترل دسترسی الکترونیکی (EAC): برای تأمین امنیت مناطق و محدودسازی دسترسی به زمان های خاص و بر اساس سطوح و گروه های دسترسی، از EAC استفاده نمایید.

5. سنسورهای ورود غیرمجاز: با استفاده از سنسورهای تشخیص ورود غیرمجاز کابل-محور، از دیوارها، سقف ها و محوطه های نرده کشی شده و پارتیشن های امنیتی محافظت نمایید. این سنسورها میتوانند مناطق بزرگی را با حداقل هزینه پوشش بدهند و زمانی که به درستی نصب شوند، تقریبا نرخ آلارم خطایی برابر صفر دارند.

6. سنسورهای گِیت: شما میتوانید سنسورهای گِیت را به دستگاه های تشخیص حرکت ویدئو-محور و درخواست های خودکارسازی شده متصل نمایید تا تمام فعالیت های نزدیک گِیت را هم در طول ساعات کاری و هم در خارج از ساعات کاری، بازبینی و ضبط نمایید.

چطور باید سنسورها و راهکارهای پیرامونی را انتخاب کرد؟

کارکنان امنیتی باید یک رویکرد سیستماتیک را اتخاذ کنند و برای جلوگیری از خلأهای موجود در حوزه ی امنیت، با متخصصین این صنعت مشورت کنند، از ادامه یافتن اقدامات اولیه ی جدید اطمینان حاصل نمایند و سرمایه ی خود را به حداکثر برسانند. مراحل زیر برای اطمینان حاصل نمودن از اینکه شما بهترین سیستم حفاظت پیرامونی را انتخاب کرده اید، حائزاهمیت هستند.

•        تهدیدات و ریسک های احتمالی را تعریف نمایید.

•        مناطق دسترسی را تعریف نمایید.

•        با ارائه کنندگان خدمات امنیتی مشورت نمایید تا از داشتن راهکارهای جامع و پایدار اطمینان حاصل نمایید.

•        خطرات شناخته شده را چه به صورت فیزیکی و چه با کمک تکنولوژی های موجود در زمینه ی راهکارهای امنیتی کاهش دهید.

•        سیستم های نظارت ویدئویی و سیستم های کنترل دسترسی را با هم تلفیق کنید تا مطمئن شوید که پرسنل امنیتی میتوانند فعالانه نسبت به این شرایط واکنش نشان دهند؛ از تشخیص کارمندان گرفته تا باز کردن درب ها، کنترل دستگاه های بازدارنده ی موجود در محل که شامل تلفن های داخلی یا اسپیکرهای با صدای بلند میشوند و در اختیار قرار دادن اطلاعات فوری و دقیق به مقامات محلی.

چه چیزی در پیش است؟

در بیشتر کشورها، هنوز هیچ کس نمیداند که شرکت ها، موسسات و مغازه های تجاری تا چه مدت قرار است که بسته بمانند و یا حتی زمانی که باز میکنند، روزانه تا کی میتوانند فعالیت داشته باشند و اینکه چه مراحل دیگری را باید پشت سر بگذارند.

عدم قطعیت زیادی وجود دارد و این عدم قطعیت اصلا چیز خوبی برای بیزینس ها نیست. امنیت پیرامونی چیزی نیست که در مورد آن نامطئن باشید و به قطعیت نرسیده باشید، مخصوصا در چنین شرایطی! با داشتن راهکارهای درستی که شامل گستره ای از سنسورهای پیرامونی و آنالیتیک های ویدئویی میشود، دیگر جایی برای نگرانی وجود ندارد و دغدغه ی کمتری خواهید داشت.

منبع: مجله a&s

برچسب‌ها:
کووید-19, ویروس کرونا, کرونا, سیستم های نظارتی, نظارت تحت شبکه, دوربین IP, دوربین تحت شبکه, دوربین مدار بسته, دوربین مداربسته تحت شبکه, خرده فروشی, امنیت, راهکارهای هوشمند, ساختمان هوشمند, آنالیتیک, آنالیتیک ویدئویی, سیستم های کنترل دسترسی, کنترل دسترسی