2020 سالی بود که مفهوم ساختمان‌های سلامت را به بالای لیست اولیت‌های مشتریان نهایی پرتاب کرد. طبق تحقیق و بررسی اخیر انجام شده توسط جانسون کنترلز روی 400 بیزینس مستقر در آمریکا و کانادا مشخص شده است که 83 درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق در حال اختصاص‌دهی منابع خود برای ایجاد محیط‌های کاری سالم و سلامت هستند تا کارمندانشان دوباره بتوانند به محیط کار بازگردند. این اقدامات شامل بکارگیری فضای بهینه‌سازی شده، شمارش افراد، فاصله‌گذاری اجتماعی، تجهیزات محافظت فردی و غیره می‌شود.

همین امر یک نقش ضروری را برای نصاب‌ها ایجاد می‌کند، چرا که راهکارهای آنها قادرند که به بیزینس‌ها کمک کنند تا به هدف خود یعنی ساختمان‌های سلامت برسند. به عنوان مثال، راهکارهای مخصوص شمارش افراد و مدیریت ازدحام تا الآن بخش لاینفکی از سیستم‌های امنیتی در بسیاری از مکان‌ها بوده‌اند. پیشرفت‌های اخیر نیز شرکت‌های آنالیتیک ویدئویی را تشویق کرده است تا راهکارهایی ارائه کنند که متضمن فاصله‌گذاری اجتماعی، شمارش افراد، رعایت به صورت داشتن ماسک و غیره باشند.

طبق گزارش ارائه شده توسط جانسون کنترلز: «علیرغم اینکه برخی از شرکت‌ها با محدودیت بودجه روبه‌رو بوده‌اند یا تا الآن به اهداف خود رسیده‌اند، 57 درصد از شرکت‌ها قصد دارند که سرمایه‌گذاری بیشتری روی فراهم‌سازی مقدمات ساختمان‌های سلامت داشته باشند. این امر در صنایع و شرکت‌هایی که کارکنان به صورت موقت در حال دورکاری از خانه بوده‌اند بسیار حائزاهمیت است، اما برای بازگرداندن ایمن افراد به محل کار، به رویکردی احتیاج است که بلندمدت باشد.»

برای نصاب‌ها و شرکت‌های امنیتی، فرصت‌هایی در چهار حوزه‌ی اصلی وجود دارد – کنترل دسترسی بدون تماس، آنالیتیک‌های مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی/ به صورت داشتن ماسک، شمارش افراد و دوربین‌های حرارتی که برای تشخیص دمای بالای بدن استفاده می‌شوند. در این مقاله هریک از این فرصت‌ها را با ذکر جزئیات بررسی می‌کنیم.

1.کنترل دسترسی بدون تماس

از زمان شروع کووید-19 در سال 2020، بازار امنیت شاهد افزایش تقاضا برای سیستم‌های بدون تماس، مخصوصا سیستم‌های کنترل دسترسی بوده است. در ابتدا آن دسته از سیستم‌های کنترل دسترسی که با سیستم‌های تشخیص چهره کار می‌کردند به عنوان بهترین جایگزین برای دستگاه‌های تشخیص اثرانگشت مطرح شدند. بعدها استفاده از سیستم‌های احراز هویت موبایلی نیز در کنار یک رویکرد یکپارچه برای محافظت حداکثری طرفدار پیدا کرد.

سیستم‌های تشخیص چهره، بیومتریک‌ها، دستگاه‌های تشخیص بلوتوثی، سنسورهای تشخیص حرکت مادون قرمز غیرفعال (PIR) و درخواست بدون تماس برای دگمه‌های خروج، همه و همه به کاهش تماس فیزیکی با سطوحی کمک می‌کنند که به صورت مداوم توسط افراد مختلف لمس می‌شوند.

حذف کارت‌های دسترسی فیزیکی یا کیپدهای موجود در ورودی‌ها و خروجی‌هاو جایگزین کردن آنها با تکنولوژی‌های بیسیم می‌تواند به حداقل رساندن خطر در معرض سرایت یک بیماری قرار گرفتن کمک کند، تجربه‌ی افراد بازدیدکننده را بهبود ببخشد و سطح بالایی از امنیت را در ساختمان‌ها حفظ کند.

2.آنالیتیک‌های ویدئویی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و به صورت داشتن ماسک

درست است که استفاده از آنالیتیک‌های ویدئویی برای تضمین فاصله‌گذاری اجتماعی یک پیشرفت چشمگیر در مراحل اولیه‌ی شیوع این بیماری بوده است، اما استفاده از آن محدود بود. یک دغدغه‌ی بزرگ این بود که چطور باید از داده‌های جمع‌آوری ‌شده استفاده کرد. به عنوان مثال، در صورتی که متوجه عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در افراد شوید، چه می‌کنید؟ آیا یک بلندگو برمی‌دارید و بدین شکل با آنها در ارتباط می‌شوید؟

اما حالا می‌دانیم که بازبینی و مانیتورینگ فاصله‌گذاری اجتماعی فقط برای صورت دادن یک اقدام فوری نیست. در صورتی که یک مورد گزارش داده شود و بیزینس‌ها نیاز داشته باشند که دنباله‌روی تماس افراد را انجام بدهند، داشتن آرشیوی از رعایت/عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط افراد به کمکشان می‌آید. آنالیتیک‌ها نیز می‌توانند افراد بدون ماسک را شناسایی کنند و بدین شکل اپراتورها می‌توانند بدون فوت وقت به آنها اخطار بدهند.

3.شمارش افراد

حتی پیش از شروع این بیماری واگیردار، شمارش افراد در حوزه‌هایی چون خرده‌فروشی و محل برگزاری مراسم‌ها متداول و رایج بود. اما از آنجایی که کووید-19 بیزینس‌ها را مجبور به پایین آوردن امکان جمع شدن ازدحام جمعیت افراد نموده است، راهکارهای شمارش افراد در حال جاافتادن هستند.

با کمک ویژگی شمارش افراد دوسویه که دوربین‌های نصب شده به صورت استراتژیک روی سقف از آن پشتیبانی می‌کنند، آنالیتیک‌های ویدئویی می‌توانند تعداد دقیق افراد حاضر در یک محل را در هر زمان و هر مکان مشخصی ارائه کنند. حتی در یک محوطه‌ی پارکینگ یا ساختمان نیز آنالیتیک‌های ویدئویی می‌توانند تعداد خودروهای ورودی و خروجی را شمارش کنند تا به صورت زنده آمارهایی در مورد وضعیت جایگاه‌های پارکینگ اشغال شده ارائه کنند – این آمارها می‌توانند با توجه به یک بخش پارکینگ، یک طبقه یا حتی برای کل محوطه‌ی پارکینگ باشند.

4.بازبینی حرارتی

احتیاج ناگهانی به شناسایی افرادی با دمای بالای بدن، تقاضا برای دوربین‌های حرارتی را در سال گذشته افزایش داده بود. این موضوع باعث یک سری مناقشات نیز شد، چرا که سطوح دقت بسیاری از دوربین‌ها سوال‌برانگیز بود. اما با بازگشایی دوباره‌ی بیزینس‌ها، شاید دوربین‌های حرارتی همچنان به عنوان یک دستگاه متداول مطرح باقی بمانند. برخی از شرکت‌ها نیز نیاز به استفاده از دوربین‌های حرارتی مجهز به تکنولوژی هوش مصنوعی AI را مورد تاکید قرار داده‌اند تا دقت را بالا ببرند.

نتیجه

با بازگشایی دوباره‌ی بیزینس‌ها پس از این بیماری واگیردار، تضمین ایمنی و امنیت کارکنان و مشتریان به یک اولویت برای بیزینس‌ها تبدیل می‌شود. مفهوم ساختمان‌های سلامت، یک چهارچوب جامع را برای این امر ارائه می‌کند. برای نصاب‌های سیستم‌های امنیتی، این امر یک فرصت عالی را فراهم می‌کند، چرا که مشتریان به بسیاری از راهکارهایی که آنها ارائه می‌کنند، نیاز خواهند داشت.

برگرفته از مجله‌ی a&s